آرشیو چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۰
سلامت
۱۳

دانستنی های سلامت

کنترل چاقی با مصرف حبوبات

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: برنج سفید به تنهایی به افزایش وزن دامن می زند، اما حبوبات که منبع غنی فیبر غذایی هستند، به کنترل چاقی و اضافه وزن کمک می کنند.

دکتر زهرا عبداللهی با تاکید بر مصرف روزانه یک واحد حبوبات (منظور از یک واحد، نصف لیوان حبوبات پخته است)، خاطرنشان کرد: مقادیر زیادی کلسیم، روی و آهن از گروه غذایی حبوبات تامین می شوند. بهتر است حبوبات به طور ترکیبی همراه غلات مصرف شود. غذاهایی مانند عدس پلو، ماش پلو، لوبیا پلو، عدسی و نان و خوراک لوبیا و نان از جمله ترکیباتی است که منبع غنی پروتئین است و در واقع پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می کند. بنابراین مثلا زمانی که عدسی به همراه نان مصرف می شود، نیازی به مصرف گوشت نیست و ترکیب آن دو پروتئینی با کیفیت بالا را به بدن می رساند.

وی تصریح کرد: البته عده ای به دلیل نفاخ بودن حبوبات از مصرف آن گریزان هستند که برای کاهش نفخ حبوبات می توان آنها را مدتی در آب خیساند و بعد پخت. / ایسنا

از کم خوابی بر حذر باشید

محققان هشدار می دهند کمبود خواب موجب آسیب به توانایی های روانی شده و می تواند منجر به بروز مشکلات جدی سلامت شود.

برخی تاثیرات بیخوابی بر بدن عبارتند از:

اضافه وزن: کمبود خواب موجب افزایش مصرف کالری و در نتیجه افزایش ناخواسته وزن می شود.

نوسانات اخلاقی: اختلال مزمن خواب می تواند منجر به اختلالات بلندمدت خلق و خو نظیر افسردگی و اضطراب شود.

سیستم ایمنی ضعیف: بیخوابی بر سیستم ایمنی بدن تاثیر می گذارد. نتایج مطالعات نشان می دهند افرادی که به اندازه نمی خوابند بعد از قرارگیری در معرض ویروس، بیشتر با احتمال بیمارشدن مواجه هستند.

سلامت قلب و عروق: افراد دارای مشکلات خواب در معرض ریسک بالا ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و سکته هستند.

دیابت: مطالعات نشان داده اند افرادی که کمتر از پنج ساعت در شبانه روز می خوابند با ریسک بالای ابتلا به دیابت روبه رو هستند. / مهر

بلوغ زودهنگام، زنان را چاق می کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد بلوغ زودهنگام می تواند یکی از عوامل در افزایش خطر چاقی در زنان باشد.

گروهی از محققان انگلیسی دریافتند دخترانی که زمان بلوغ شان زودتر از موقع معمول باشد در بزرگسالی دارای شاخص توده بدنی بالاتری خواهند بود.

بررسی های انجام شده رابطه گونه های ژنتیک و شاخص توده بدنی را آشکار کرد و مشخص شد زنان دارای گونه های ژنتیک مرتبط با بلوغ زودهنگام دارای شاخص توده بدنی بالا بودند.

بررسی های دیگری نیز نشان داده است پیروی از برنامه غذایی نامتعادل و نادرست در دوران کودکی بخصوص در دختران سه تا شش ساله احتمال ازدیاد وزن و چربی بدن، تکثیر هورمون های جنسی و بروز بلوغ زودهنگام را افزایش می دهد. /مهر