آرشیو پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۱
اقتصاد جهان
۸

تمدید پیمان پولی دو جانبه به ارزش 32 میلیارد دلار میان چین و استرالیا

بانک های مرکزی چین و استرالیا برای سومین بار پیمان پولی دوجانبه میان خود را به ارزش 200 میلیارد یوآن معادل 31.88 میلیارد دلار تمدید کردند. هدف دو کشور از این پیمان تسهیل تجارت و کمک به توسعه روابط اقتصادی دوجانبه است.

به گزارش رویترز، بانک های مرکزی چین و استرالیا پیمان پولی دوجانبه خود را به ارزش 200 میلیارد یوآن معادل 31.88 میلیارد دلار، به مدت سه سال تمدید کردند. طبق این پیمان مقرر شده است 200 میلیارد یوآن چین با 40 میلیارد دلار استرالیا در خلال تجارت دو کشور مبادله شود.

بانک مرکزی چین با اعلام این خبر در سایت خود بیان کرده است که استفاده از پیمان پولی دوجانبه میان دو کشور تجارت را تسهیل می کند و به توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور کمک خواهد کرد.

دو کشور برای اولین بار در سال 2012 اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه کرده اند. در سال 2015 و با اتمام دوره سه ساله این پیمان، بار دیگر دو کشور پیمان پولی میان خود را به مدت سه سال و ارزش 200 میلیارد یوآن تمدید کرده بودند. کشور چین با بیش از 35 کشور طرف تجاری خود پیمان پولی دوجانبه منعقد کرده است و در نظر دارد وابستگی خود به دلار را کاهش دهد. این کشور تاکنون بیش از 3100 میلیارد یوآن پیمان پولی دوجانبه منعقد کرده است. استرالیا نیز علاوه بر چین با کره جنوبی پیمان پولی دوجانبه امضا کرده است. پیمان پولی دوجانبه این امکان را برای کشورهای طرف تجاری فراهم می کند که در تجارت و پرداخت های میان خود به جای استفاده از دلار یا هر ارز واسط دیگر، از ارزهای ملی خود استفاده کنند. این اقدام مشکل کمبود نقدینگی مورد نیاز طرفین را برطرف کرده و از بازارهای مالی در برابر بحران و نوسانات خارجی محافظت می کند.