آرشیو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۷، شماره ۶۷۵۹
سلامت
۱۶
الو دکتر

آیا دهان شویه برای همه مفید است؟

دکتر مروارید مافی (دندان پزشک)
من و همسرم برای مراقبت از دندان ها از دهان شویه استفاده می کنیم، می خواستم سوال کنم که مصرف دهان شویه برای بچه ها هم مفید است؟ سوال دیگرم این است که مصرف منظم دهان شویه کلرهگزیدین بدون تجویز پزشک مشکلی به وجود نمی آورد؟ چون مدتی است لکه های قهوه ای روی دندان هایم ظاهر شده و ممکن است به دلیل مصرف این نوع از دهان شویه باشد؟

خردسالان زیر شش سال نباید از دهان شویه حاوی فلوراید استفاده کنند چون کنترلی بر عمل بلع ندارند و احتمال قورت دادن مایع وجود دارد. خوب است بدانید که اگرهنگام تشکیل تاج دندان ها فلوراید بیشتر از حد لازم به دندان ها برسد کودک شما ممکن است دچار پدیده فلوئوروزیس شود. (این پدیده در نتیجه رسیدن بیش از اندازه فلوراید به وجود می آید و در آن لکه های سفیدگچی یا در موارد شدیدتر لکه های قهوه ای رنگ روی دندان ها ظاهر می شوند.)

در مورد سوال دوم هم آگاه باشید که مصرف منظم و بدون دستور پزشک از دهان شویه کلرهگزیدین ممکن است مضر باشد به عنوان نمونه این مایع بر روند تجزیه گلوکز باکتری ها تاثیر می گذارد و از تولید اسید به وسیله آنها جلوگیری می کند، در نتیجه محیط قلیایی نگه داشته می شود و همین امر زمینه ساز جرم لثه ای است. در صورت بلع اتفاقی این ماده هم ممکن است عوارضی مانند دردهای شکمی، تنگی نفس، تهوع و استفراغ به وجود بیاید، در صورت این اتفاق باید هر چه سریعتر با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی دندان شما هم به دلیل مصرف بیش از اندازه کلرهگزیدین است البته نگران نباشید به وسیله بلیچینگ می توانیم این لکه ها را از بین ببریم.