آرشیو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۸
تپش روز
۵

کاشت نهال و کمک به کودکان بی سرپرست به جای زندان

قاضی میبدی سال گذشته 25 رای جایگزین حبس صادر کرد. به گفته وی، مجازات های جایگزین حبس در آغاز راه بوده و هنوز به طور کامل فراگیر نشده است.

اصلاح مجرمان با استفاده از مجازات جایگزین حبس از مباحث مهم و مورد توجه قضات و مسئولان دستگاه قضایی است، چند سالی است که موضوع «مجازات های جایگزین حبس» به طور جدی وارد سیاست های کلی قضایی کشورمان شده است و قضات نیز مواردی از آن را برای مجرمانی که به دلایل عمدی و غیرعمدی مرتکب جرمی شده اند ولی سابقه کیفری نداشته اند، به مورد اجرا گذاشته اند.

حمیدرضا زارع، رئیس شعبه 101 کیفری شهرستان شهرستان میبد که بیشترین حکم جایگزین حبس در استان یزد را در سال گذشته صادر کرده است، به میزان گفت: قانونگذار برای جلوگیری از آثار سوء زندان بر زندانی و خانواده وی و کسانی که جرایم غیر عمدی مرتکب شدند، مجازات های جایگزین حبس را پیش بینی کرده که هدف آن اصلاح مجرم است.

وی با بیان این که مجازات های جایگزین حبس در آغاز راه است و هنوز به طور کامل فراگیر نشده، ادامه می دهد: بعضی از نهادها سعی می کنند با احتیاط خاصی وارد عمل شوند، از سوی دیگر ساز و کارهای این موضوع هنوز به طور کامل مهیا نشده که امیدوارم در سال جدید روند بهتری داشته باشد.

این قاضی میبدی در رابطه با بیشترین آرای جایگزین حبسی که تاکنون صادر کرده است، بیان می کند: مجازات های جایگزین به انجام خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی و محرومیت از انجام یک کار خاص تقسیم بندی می شود، همچنین در مجازات جایگزین حبس الگوهایی مثل شرح حال پرونده، سن مرتکب، آثار ناشی از جرم وی، سابقه دار بودن یا نبودن شخص مورد توجه قرار می گیرد. به عنوان مثال با رای جایگزین حبس پزشکی که مرتکب قصور پزشکی شده به دلیل نیروی کار و علم خود در نهادهای عمومی همچون بیمارستان ها و آموزشگاه ها به مردم خدمت کرده یا برای پرونده فردی که به دلیل خطای رانندگی مرتکب جرم غیرعمد شده به خدمات عام المنفعه مکلف شده است. همچنین خدمات فرهنگی رایگان، کاشت نهال، کمک به کودکان بی سرپرست از جمله آرای جایگزین حبسی بوده که صادر کرده ام.