آرشیو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۸
صفحه آخر
۲۰

جراحی 5000 ساله

دانشمندان با بررسی جمجمه گاوی که سال 1978 (1357) کشف شده بود؛ دریافتند که سوراخ این جمجمه بر اثر ضربه گاوی دیگر در مبارزه ایجاد نشده، بلکه حاصل عمل جراحی به روش مته کاری است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان جمجمه گاوی باستانی را پیدا کرده اند که به دلایلی نامعلوم توسط انسان سوراخ شده است. این جمجمه گاو درون سایتی متعلق به دوره نوسنگی پیدا شده که قدمت آن به 3400 تا 3000 سال پیش از میلاد بازمی گردد.

این جمجمه سال 1978 میلادی (1357 هجری شمسی) در سایت «Champ-Durand» واقع در فرانسه که قدمت آن به حدود 5000 سال پیش بازمی گردد، کشف شد و همان ابتدا، سوراخی بزرگ که پهنای آن به چندین سانتی متر می رسید، توجه پژوهشگران را جلب کرد. با توجه به بررسی های اولیه، دانشمندان تصور می کردند که این جمجمه بر اثر ضربه شاخ گاوی دیگر طی یک درگیری سوراخ شده باشد.

«فرناندو رامیرز روزی» و «آلن فرمن» از دانشمندان مرکز ملی تحقیقات علمی و موزه انسان شناسی فرانسه، اخیرا به بررسی علمی دوباره این جمجمه پرداخته اند. نتایج بررسی های آنها نشان می دهد که سوراخ ایجادشده در این جمجمه، به احتمال زیاد به دست انسان و با روش جراحی جمجمه از طریق مته کاری سوراخ شده است. سوراخ کردن به روش مته کاری از حدود ده هزار سال پیش از میلاد و در دوره میان سنگی شناخته شده بود. البته دانشمندان هنوز بر سر هدف یا اهداف این عمل اتفاق نظر ندارند. سوراخ شدن این جمجمه به دست انسان با توجه به شواهد، قطعی است و تصور می شود که این سوراخ برای از بین بردن سردرد یا عامل بیماری در سر گاو ایجاد شده باشد؛ اما شواهد زیادی در استفاده از روش عمل جراحی مته کاری در حیوانات نداریم. تنها نمونه دیگر، جمجمه گرازی وحشی است که سال 1948 میلادی (1327) کشف شد و به نظر می رسید نشانه هایی از سوراخ شدن با مته را داشته باشد؛ اما این جمجمه خارج از سایت باستان شناسی کشف شد و به همین دلیل، پژوهشگران نتوانستند قدمت و دوران سوراخ شدن آن را تعیین کنند؛ از همه بدتر این که متاسفانه این جمجمه در حال حاضر گم شده است.