آرشیو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۸۸
اقتصاد
۴

پیشنهاد افزایش وام مسکن به 200 میلیون

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، با بیان این که امسال قیمت مسکن افزایش می یابد، گفت: از شورای پول و اعتبار، افزایش وام مسکن زوجین به 200 میلیون تومان را درخواست کرده ایم.

حامد مظاهریان در گفت وگو با مهر درباره جزئیات درخواست وزارت راه و شهرسازی از شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، از 160 به 200 میلیون تومان عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی همواره به دنبال آن است تا بخش بیشتری از هزینه خرید مسکن، از سوی خانوارها را تسهیلات مسکن تشکیل داده، در عین حال، مدت زمان بازپرداخت وام طولانی تر شده و سود آن کاهش یابد.

وی ادامه داد: به همین منظور، اصلی ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای خانه دار شدن مردم در چهار سال اخیر، تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم در خرداد 1394 بود تا بر اساس آن، تسهیلات مسکن بر پایه پس انداز مردم و پرداخت وام با بهره پایین توسط بانک، شکل بگیرد. معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: این که از نظام بانکی، پرداخت تسهیلات بیشتر خرید مسکن با بهره پایین تر و مدت زمان بازپرداخت طولانی را مطالبه کنیم، جزو دستورالعمل دائمی اقدامات وزارت راه و شهرسازی است. به همین دلیل بود که در ابتدای امسال، وزیر راه و شهرسازی این خواسته ها را شفاف مطرح کرد و به رئیس جمهور نامه نوشت. در حال حاضر نیز این خواسته های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد، تا در مورد آن تصمیم گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی این است که مبلغ وام خرید مسکن زوجین از محل صندوق پس انداز مسکن یکم، از 160 به 200 میلیون تومان افزایش و بهره بانکی نیز در بافت های فرسوده 2 درصد کاهش و از 8 درصد کنونی به 6 درصد تنزل یابد.