آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۷۲
سیاست
۴
گزارش

نمایندگان جریان اصلاحات در نشست سران قوا مطرح کردند

دردهای کشور هرگز جداجدا درمان نمی شود

قرار بود سران قوای سه گانه بنابه عرف معمول، دور میزی بنشینند و بعد از مذاکره پشت درهای بسته، کنار هم و به نوبت، چند جمله مقابل دوربین رسانه های رسمی بگویند اما اتفاق دیگری افتاد. اتفاقی نو که همان طور که احمد مازنی، نماینده اصلاح طلب تهران روز گذشته به «اعتماد» خبر داد، به گفته رییس جمهوری از این حیث که همه مدیران ارشد قوای سه گانه گرد هم آمدند، بی سابقه بوده است. رویدادی نویدبخش اما درعین حال، یادآور این مهم که وضعیت نه چندان مساعد امروز نیازمند همدلی و همکاری بیش از پیش مسوولان در حوزه های مختلف است و باز، امیدبخش، از این حیث که در این اوضاع نه چندان مساعد، حالا قوای سه گانه بیش از هر زمان دیگری در تعامل و همکاری با یکدیگرند.

در کنار تفاوت های متعدد جلسه اخیر، سخنرانی نمایندگانی از 3 فراکسیون سیاسی مجلس نیز در نوع خود جالب توجه و بی سابقه بود و درحالی که حمیدرضا حاجی بابایی و کاظم جلالی به عنوان روسای دو فراکسیون نمایندگان ولایی و مستقلین ولایی پشت تریبون رفتند، اصلاح طلبان مجلس در فراکسیون امید، نیمی از وقت شان را به محمدرضا تابش، نایب رییس نخست فراکسیون دادند و نیم دیگر را به یکی از زنان عضو فراکسیون. پروانه سلحشوری، نماینده اصلاح طلب تهران که حالا به گفته قاسم میرزایی نیکو دیگر عضو فراکسیون امید، در سخنانش تاکید ویژه بر مساله «رفع حصر» داشته و نیز، آنچنان که خودش روز گذشته به «اعتماد» گفت، در این سخنرانی کوتاه، سعی کرده مطالبات و مشکلات زنان را مرتفع کند، معتقد است حل مشکل زنان، همچون دیگر معضلات سیاسی- اجتماعی، جز با تعامل و همدلی همه دستگاه ها و قوا محقق نخواهد شد.

در این میان محمدرضا تابش، دیگر نماینده جریان اصلاحات در نشست سران قوا نیز علاوه بر عطف توجه به مسائلی همچون رفع حصر، گشایش های سیاسی و مشکلات زنان، به بسیاری دیگر از معضلات جامعه از مشکلات معیشتی و اقتصادی تا وضع نابسامان و افسارگسیخته بازار ارز و نیز لزوم حل چالش ها و بحران های زیست محیطی تا آزادی فعالان این حوزه از زندان را مورد تاکید و توجه قرار داد و گفت که کشور، دردهای زیادی دارد و این درد مشترک هرگز جدا جدا، درمان نمی شود. آنچه اینجا می خوانید، مشروح سخنان تابش به عنوان نماینده اصلاح طلبان در نشست اخیر سران قواست که برای انتشار در اختیار «اعتماد» قرار گرفته است.