آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۷۲
ویژه
۱۱

در حضور وزیر نیرو صورت گرفت

رونمایی از سامانه زیرساختی نرم افزارهای تخصصی صنعت آب در سازمان آب و برق خوزستان

در جریان سفر وزیر نیرو به استان خوزستان، از سامانه زیرساختی نرم افزارهای تخصصی آب در سازمان آب و برق خوزستان رونمایی شد.

هدف اصلی از توسعه این سامانه که در دفتر مدل های آب و محیط زیست سازمان آب و برق خوزستان صورت گرفته، صرفه جویی در هزینه ها، مدیریت بهینه منابع آب و بهره برداری از ظرفیت های حداکثری داخلی در توسعه سامانه های تخصصی نرم افزاری صنعت آب است.

این زیرساخت به عنوان هسته مرکزی پردازش داده ها در نظر گرفته شده و در سه سطح اجرا روی سرورها به صورت خودکار و در بازه های زمانی مشخص، اجرا توسط کارشناسان در قالب رابط های گرافیکی کاربردوست و دسترسی به خروجی ها از طریق پروتکل های استاندارد مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در حال حاضر زیرسامانه های پیش بینی های کوتاه مدت دما و بارش، هشدار سیل در محدوده استان و لایه کشوری، پیش بینی های بلندمدت دما و بارش، مدل بارش رواناب بومی جهت پیش بینی سیلاب، مدل پیش بینی آبدهی، پایش سطح برف با استفاده از تصاویر ماهواره ای، مدل هیدرولیکی پیش بینی 10 روزه دبی، تراز و کیفیت رودخانه ها به صورت عملیاتی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

از ویژگی های این سامانه می توان به عملیاتی بودن به صورت 24 ساعته و در هفت روز هفته، بهره گیری از استانداردهای روز دنیا، طراحی لایه های نمایش و داشبوردهای مدیریتی منحصر به فرد و نیز بومی سازی کامل هسته های محاسباتی اشاره کرد.