آرشیو سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۰
جهان
۶

راه طولانی تا حل پرونده کره شمالی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا می گوید هنوز راهی طولانی تا حل پرونده کره شمالی مانده است. این درحالی است که بسرعت کره شمالی مسیر آشتی با کره جنوبی و آمریکا را هموار کرده و خبرگزاری های جهان نیز با آب و تاب از لحظه دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا سخن می گویند.

ترامپ روز یکشنبه طبق سنت معمول خود در توییتر در واکنش به اظهارات خبرنگار آمریکایی که گفته بود، آمریکا چشم پوشی های زیادی مقابل کره شمالی داشته در حالی که پیونگ یانگ از هیچ چیزی عقب نشینی نکرده است، نوشت: عجب! در واقع ما از هیچ مساله ای کوتاه نیامدیم در حالی که مسئولان کره شمالی با خلع سلاح هسته ای (گامی بزرگ برای کل جهان) و بستن سایت انجام آزمایش های هسته ای شان موافقت کردند! ترامپ افزود: ما همچنان فاصله بسیاری با حل پرونده کره شمالی داریم. ممکن است تلاش ما نتیجه بدهد یا ندهد. زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد... اما تلاشی که در حال حاضر انجام می دهم، می توانست از مدت ها پیش انجام شود.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی روز شنبه تعلیق آزمایش های اتمی و بستن سایت انجام آزمایش های هسته ای را اعلام کرد. همچنین از توقف انجام آزمایش های موشک های بالستیک در گامی که مورد استقبال جهانی قرار گرفت، خبر داد. در همین رابطه روز گذشته کره جنوبی اعلام کرد در آستانه دیدار رهبران دو کره، فعالیت بلندگوهای تبلیغاتی خود مستقر در مرز بین دو کشور را متوقف کرده است. روسای جمهور کره جنوبی، مون جائه این و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی قرار است جمعه هفته جاری با یکدیگر ملاقات کنند. از این بلندگوها برای پخش موسیقی پاپ و اخبار از جمله برنامه های تبلیغاتی کره جنوبی استفاده می شد. سربازان و مردم کره شمالی که در ناحیه مرزی زندگی می کردند، قادر به شنیدن این تبلیغات بودند. کره شمالی نیز تبلیغات مشابهی را از طریق بلندگوهای مستقر در مرز پخش می کند. اما هنوز مشخص نیست آیا کره شمالی نیز اقدام مشابهی خواهد کرد یا نه.

در ادامه گمانه زنی ها در باره محتوای دیدارهای رهبران آمریکا و کره شمالی، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از شروطی گفت که رئیس جمهور آمریکا برای کره شمالی تعیین کرده است. ازجمله برچیده شدن زرادخانه هسته ای کره شمالی. آزادی سه شهروند کره ای آمریکایی و امضای یک معاهده صلح از جمله سایر این شروط است.