آرشیو شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۲
شهرستان ها
۷

2 هزارگونه گیاهی ایران در معرض نابودی قرار دارد

پژوهشگر موسسه تحقیقاتی جنگل ها و مراتع باغ گیاه شناسی ایران گفت: از هشت هزارگونه گیاهی شناسایی شده، 2 هزارگونه منحصر به ایران است که در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهرکرد - خبرنگار کیهان: ولی الله مظفریان که در نخستین همایش ملی حفظ، احیا و اصلاح گونه کلوس در دانشگاه شهرکرد سخن می گفت افزود: با افزایش چند برابری جمعیت، توسعه بی رویه شهر و روستاها، افزایش ساخت و سازها و تخریب روزافزون منابع طبیعی، گونه های گیاهی در حال کوچک شدن و نابودی هستند. وی در ادامه از نبود پژوهش های عملیاتی در زمینه استحصال و بررسی مواد موثره گیاهان داروئی کشور انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه در زمینه ترکیبات و خاصیت گیاهان دارویی در دانشگاه ها مقالات فراوانی تدوین شده است اما در زمینه اقدامات بالینی برای استحصال مواد موثره این گیاهان و استفاده از آن در درمان بیماران، اقدام خاصی صورت نگرفته است.

مظفریان ادامه داد: در حالی که بیش از 80 سال از تاسیس دانشکده پزشکی و داروسازی ایران می گذرد، بیشتر اطلاعات گیاهان داروئی کشور برگرفته از پژوهش ها و اطلاعات اروپایی هاست. وی تصریح کرد: این در حالی است که روی هیچ یک از این گیاهان بومی به عنوان گونه داروئی اقدامی صورت نگرفته است. مظفریان تصریح کرد: از مجموع گونه های گیاهی موجود در کشور نیز 850 گونه دارای ماده موثر دارویی شناخته و معرفی شده است که تنها 350 مورد از این تعداد در عطاری ها استفاده می شود و مابقی ناشناخته است.

وی بیان است: از این رو پژوهش های عملیاتی در این زمینه باید جایگزین تدوین مقالات غیرکاربردی در دانشگاه ها شود.

مظفریان با بیان این که یک هزار و 650 گونه گیاهی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد اظهار داشت: این استان از نظر گیاهان داروئی منطقه ای ارزشمند، ظرفیت های طبیعی بالایی دارد. وی توجه ویژه مسئولان به گونه های گیاهی این استان را ضروری دانست.