آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۶۹
ایران زمین
۱۹

امریکا، کانادا و اروپا خواهان سوهان قم

زهره افشار

سال گذشته بیش از 12 تن سوهان ازاستان قم به کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا صادر شد.

«امیر طیبی نژاد» مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: در سال 97 نیز انتظار داریم با تمهیدات اندیشیده شده صادرات سوهان استان به بیش از 20 تن برسد. در 3 سال اخیر با راه اندازی خوشه صنعتی سوهان علاوه بر افزایش کیفی این محصول، تولیدکنندگان پیشرفت های خوبی در بسته بندی و برندسازی داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: نبود کد اقتصادی برای سوهان قم، مشکل توزیع و بازاریابی صادراتی از جمله حلقه های مفقوده چرخه اقتصادی این محصول بود که خوشبختانه مشکل کد اقتصادی از 12 اسفند ماه سال 96 با رایزنی استاندار قم با رئیس کل گمرک کشور رفع شد و حل دیگر مشکلات هم در دستور کار است. قبل از اسفند ماه سال 96 به دلیل اینکه سوهان قم به نام شکلات «غیر کاکائویی» صادر می شد نمی توانستیم آمار دقیقی به نام سوهان قم داشته باشیم.

طیبی نژاد با اشاره به امضای یک تفاهمنامه میان اتحادیه سوهان و خوشه صنعتی سوهان قم، گفت: براساس این تفاهمنامه تا پایان تابستان تمام واحدهای تولیدی سوهان حتی واحدهای زیرپله ای به شهرک صنعتی «شهاب» واقع در 4 کیلومتری قم منتقل می شود که بدین ترتیب زمینه صنعتی شدن کل تولید سوهان قم فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم خاطرنشان کرد: در حال آماده سازی زیرساخت ها در این شهرک هستیم.

وی همچنین از افتتاح نمایشگاه و فروشگاه دائمی سوهان قم همزمان با نیمه شعبان در شهر نیویورک در امریکا خبر داد.