آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۱
جهان
۲۰

پکن استقرار موشک در دریای جنوبی چین را رد کرد

روز پنجشنبه در حالی که مذاکرات دو روزه مقامات ارشد امریکا و چین برای حل و فصل اختلافات تجاری دو کشور در پکن آغاز شد، منابع خبری امریکایی فاش کردند چین در یک ماه گذشته موشک های کروز خود را در پایگاه های دریای چین جنوبی مستقر کرده است؛ اقدامی که با واکنش امریکا که معتقد است چین باید از نظامی سازی منطقه دست بردارد، مواجه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز در صورتی که گزارش شبکه خبری سی ان بی سی و اقدام دولت چین تایید شود، این نخستین استقرار موشکی چین در جزایر اسپارتلی است که محل مناقشه چند کشور آسیایی شامل ویتنام و تایوان است. پیشتر شبکه خبری سی ان بی سی امریکا از قول منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شده بود براساس ارزیابی های اطلاعاتی امریکا این موشک ها ظرف 30 روز گذشته در سه پایگاه نظامی چین در دریای چین جنوبی مستقر شده اند.

وزارت دفاع امریکا که مخالف تحرکات نظامی چین در منطقه است، نسبت به این مساله اظهارنظر نکرد اما سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این گزارش گفت: ما از اقدامات چین در راستای نظامی سازی دریای چین جنوبی بخوبی اطلاع داریم و مراتب نگرانی خود را در این زمینه با پکن به طور مستقیم در میان گذاشته ایم. این اقدام چین با عواقب کوتاه مدت و بلندمدت مواجه خواهد شد.

ساعتی پس از این اظهارات «هوا چون اینگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین گزارش منتشر شده را مردود دانست و افزود: استقرار این سامانه حق چین برای دفاع از خود است. وی تاکید کرد: این جزایر و جزایر اطراف آن به چین تعلق دارد.