آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۷
جهان
۶

تظاهرات ششمین جمعه بازگشت در فلسطین

همزمان با ششمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در فلسطین، عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» تاکید کرد تظاهرات «حق بازگشت» پیام واضحی به تمامی طرف ها ارسال کرد و نشان داد اجرایی شدن «معامله قرن» غیرممکن است. غزه تاکنون شاهد برگزاری پنج جمعه تظاهرات بازگشت بوده که طی آن 49 فلسطینی به شهادت رسیده و بیش از 7000 نفر دیگر زخمی شده اند.نقطه اوج این تظاهرات قرار است روز 14 ماه جاری میلادی (یک هفته دیگر) باشد که دونالد ترامپ اعلام کرده تصمیم خود را مبنی بر انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس عملی خواهد کرد.

در همین راستا، محمود الزهار، عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش حماس در جریان نشست خبری در شرق شهر غزه تصریح کرد این تظاهرات پیام نزدیکی به کشورهای دور و نزدیک داشت و آن این که تصمیم گیری در فلسطین تا آزادسازی این سرزمین در اختیار حماس و مقاومت خواهد ماند.وی افزود: این تظاهرات ها توانسته است باعث ترس و وحشت شهرک نشینان شود و اگر ما اوضاع محیط پیرامونی خود را بررسی کنیم، می بینیم که آنها مانند دزدها پا به فرار گذاشته اند و تحولاتی در منطقه شمال (فلسطین اشغالی) در انتظار آنهاست.

همزمان با ششمین هفته راهپیمایی های بازگشت، مردم غزه دیروز خود را برای شرکت در «جمعه کارگران فلسطین» آماده کردند. محمد الحرازین، عضو کمیته عالی هماهنگی راهپیمایی های بازگشت، گسترده ترین سطح مشارکت در جمعه کارگران فلسطین را خواستار شد و بر اهمیت تقویت تلاش ها تا تحقق کامل اهداف تاکید کرد. وی گفت: انتخاب نام «جمعه کارگران فلسطین» حامل پیامی با مضمون قدردانی از این قشر جامعه است که نقش زیادی در مسیر سازندگی و نهضت و مبارزه ملی دارند.

روز گذشته سازمان عفو بین الملل در پی خشونت بیش از حد رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شرکت کننده در تظاهرات هفته های اخیر، از کشورهای جهان خواست تحریم های همه جانبه ای را درباره فروش سلاح و تجهیزات نظامی علیه این رژیم اعمال کنند.«ماجده الینا مغربی» معاون مدیر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل گفت در هفته های اخیر جهان شاهد حملات وحشتناک تک تیراندازان و نظامیان رژیم صهیونیستی به تظاهرات مسالمت آمیز فلسطینیان بوده است و در جریان آن معترضان فلسطینی هدف گلوله مستقیم و شلیک گاز اشک آور قرار گرفته اند.