آرشیو شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۰۹۷
اقتصاد
۴

رایانه و تبلت گران می شود

سال 97 را تا به اینجای کار می توان سال تحولات ارزی نام نهاد، زیرا بعد از تعطیلات نوروز بازار نوسانات شدیدی را به خود دید که این نوسانات تاثیر مستقیم بر بازارهای مختلف بویژه بازارهایی که نیاز خود را از طریق واردات تامین می کنند، خواهد داشت لذا با تصمیم دولت دلار تک نرخی به قیمت 4200 تومان اعلام شد اما گفته های رسیده از بازار گویای این است که برخی از شرایط سوءاستفاده و محصولات را احتکار کرده اند و این موضوع یکی از دلایل عدم کاهش قیمت در بازارهای مختلف است.

در حالی که بازار رایانه و تبلت به واسطه نوسانات اخیر ارزی در رکود به سر می برد و مشتریان منتظر کاهش قیمت هستند، رئیس اتحادیه فناوران رایانه می گوید قیمت گذاری محصولات در این بازار با دلار 6000 تومانی انجام می شود. یکی از بازارهایی که قیمت محصولات آن مستقیما با ارز تعیین می شود، بازار رایانه و تبلت است که در رابطه با شرایط فعلی این بازار، محمدمهدی میرمهدی رئیس اتحادیه فناوران رایانه به ایسنا گفت: تک نرخی شدن دلار بر مبنای 4200 تومان تصمیم بسیار خوبی بود و شرط موفقیت آن اختصاص ارز با این رقم برای تمام کالاهاست.

او ادامه داد: در شرایط فعلی واردکنندگانی که قبل از تک نرخی شدن دلار فرآیند واردات خود را انجام داده اند و محصولات در گمرکات ایران و امارات قرار دارد با مشکل ترخیص کالا مواجه هستند، زیرا گمرگ ایران با تک نرخی شدن ارز تنها ثبت سفارش و ترخیص کالا با شرایط بانکی را می پذیرد. وی با بیان این که گمرک واردات کالاهایی که قبل از اجرایی شدن تک نرخی ارز مبالغ آن را از طریق صرافی ها پرداخت شده است، عطف به ماسبق کرده است، گفت: گمرک در سال 1397 با افزایش تعرفه به دنبال دریافت مابه التفاوت تعرفه کالاهایی است که در سال گذشته و با تعرفه سال 1396 وارد کشور شده است. میرمهدی در رابطه با قیمت محصولات در شرایط فعلی که نرخ دلار کاهش یافته است، بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات وارداتی در محدوده 6200 تومان تعیین شد، زیرا هزینه های جابجایی پول در ایران بسیار زیاد است و در حال حاضر که نرخ دلار 4200 تومان تعیین شده حدود 10درصد کارمزد پرداخت می شود که قیمت تمام شده هر دلار آمریکا حدود 4500 تومان خواهد بود.