آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۴۰۸۱
جهان
۵
خبر

کره شمالی: امریکا به دنبال خراب کردن شرایط خوب فعلی است

در حالی که رهبران دو کشور امریکا و کره شمالی خود را برای برگزاری دیداری تاریخی آماده می کنند، کره شمالی به امریکا در مورد «تهدیدات نظامی و فشارهای» این کشور هشدار داده است. یک مقام وزارت کشور کره شمالی گفته که امریکا «عمدا کره شمالی را تحریک می کند» این در حالی است که شبه جزیره کره به سمت صلح و آشتی ملی گام برداشته است. خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از یک مقام این کشور گفته است که امریکا با گفتن اینکه ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات در شبه جزیره کره ناشی از تحریم ها و فشارها است، «افکار عمومی را منحرف می کند». خبرگزاری کره شمالی همچنین گفته که امریکا با اعزام تجهیزات نظامی به شبه جزیره کره، درصدد است تا شرایط خوب فعلی را خراب کند. قرار است دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ظرف هفته های آینده با هم دیدار کنند. این اولین دیدار در این سطح خواهد بود که بین دو کشور انجام می شود. هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری این نشست اعلام نشده است. کره شمالی مکررا از امریکا انتقاد کرده است، اما در بحبوحه تدارکات برای برگزاری نشست رهبران امریکا و کره شمالی حملات لفظی بین دو کشور کاهش یافته است.

به گفته سردبیر بخش آسیا بی بی سی، اظهارات تازه کره شمالی این نکته را یادآوری می کند که مذاکره بین دو کشور آسان نخواهد بود. رهبران کره شمالی و جنوبی در نشست ماه گذشته توافق خود را برای ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای اعلام کردند. کیم اولین رهبرکره شمالی است که از زمان پایان جنگ در شبه جزیره کره در سال 1953 قدم به خاک کره جنوبی گذاشته است.

ترامپ با اشاره به اینکه تحریم ها و سایر فشارها بر کره شمالی به قوت خود باقی خواهند ماند، گفت که موضع گیری سرسختانه او نسبت به این کشور به فراهم آمدن زمینه صلح در این منطقه کمک کرده است. در نشست رهبران دو کره در اواخر ماه گذشته میلادی (آوریل)، دو کشور اعلام کردند که برای خاتمه دادن به جنگ دراین منطقه با امریکا و چین مذاکره خواهند کرد. آنها همچنین متعهد شدند که «شبه جزیره کره فاقد تسلیحات هسته ای» ایجاد کنند. از سال 1953 توافق آتش بسی بین دو کشور برقرار شده، اما هنوز صلح کاملی در این منطقه ایجاد نشده است.