آرشیو دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۸۹۹
اقتصادی
۴

بانک مرکزی: چک های قدیمی از شهریور 97 در سامانه چکاوک پذیرش نمی شود

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اعلام کرد: چک های طرح قدیم و متفاوت در سامانه چکاوک از شهریورماه سال جاری در بانک ها پذیرش نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، پس از رونمایی از طرح ملی صیاد در 28 شهریور ماه سال 1396 و راه اندازی موفق آن به همراه اصلاح رویه و روال صدور دسته چک و یکسان سازی مولفه ها و خصیصه های محتوایی و امنیتی چک در شبکه بانکی، عنوان شد به جهت گسترش هرچه بیشتر طرح، از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری از پذیرش چک های با طرح قدیم در سامانه چکاوک خودداری می شود، اما خبرها حاکی از به تعویق افتادن تاریخ مقرر است.

مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره برنامه این بانک در رابطه با چکهای قدیمی در سامانه چکاوک اعلام کرد: پس از یکسان سازی طرح، محتوا و ابعاد دسته چک از بهمن ماه سال 1395 و راه اندازی سامانه صیاد، بانک مرکزی به عنوان گام بعدی در جهت تکمیل پروژه و ایجاد نظم در شبکه بانکی تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 1397 را برای عدم پذیرش چک هایی با طرح قدیم و متفاوت در سامانه چکاوک درنظر گرفت، ولی با توجه به ابعاد گسترده طرح صیاد و لزوم اعطای فرصتی به بانک ها برای هماهنگی با سامانه جدید و انجام اقدامات لازم به صورت کامل و همچنین حجم بالای چک های قدیمی در دست مردم، تاریخ مدنظر تمدید شد.

وی ادامه داد: حجم بالای چک های قدیمی موجود در دست مردم و نپذیرفتن چک ها در چکاوک منجر به ایجاد اختلال و تشویش در شعب و جامعه خواهد شد، بنابراین با اعطای فرصتی به منظور تعیین تکلیف چک های قدیمی به دنبال کاهش تبعات مردمی هستیم. درضمن پس از شهریور ماه چک های مدت دار فقط در شعب بانک صادرکننده قابلیت تعیین تکلیف را دارا هستند.به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، بانک مرکزی در گذشته نیز طرح های بزرگی همچون چکاوک را اجرا کرده و در تمامی آنها سعی داشته است کمترین اختلال و نابسامانی در فرآیند اجرایی داشته باشد. با اجرایی شدن سامانه صیاد به شکل کامل، با توجه به کارکرد و ثمرات ارزنده آن مثل امکان استعلام و اعتبارسنجی، افزایش امنیت و کاهش جعل و کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور آن؛ می توان شرایط را برای بازگشت اعتبار به چک فراهم آورد.