آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۰۰
صفحه آخر
۱۲

کوتاه از سراسر جهان

فرانسه

ایسنا: مقامات فرانسوی همچنان خشم خود را نسبت به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره حملات مرگبار تروریستی در پاریس در نوامبر 2015 ابراز می کنند. این بار برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد که وی امیدوار است ترامپ از اظهارات خود عقب نشینی کرده و اظهار پشیمانی کند. چندی قبل رئیس جمهوری آمریکا گفته بود اگر مردم پاریس سلاح بیشتری داشتند می توانستند حملات مرگبار 2015 در پاریس را متوقف کنند. وی این اظهارات را درباره لندن هم تکرار کرد.

آمریکا

اسپوتنیک: «مایکل هایدن»، مدیر پیشین سازمان سیا اعلام کرده: «خیلی سخت است که می بینیم مقامات ارشد برای دفاع از دونالد ترامپ به شدت تلاش می کنند.» وی این را هم گفته که «این مقامات هرچقدر بیشتر در دولت ترامپ فعالیت داشته باشند، بیشتر اعتبار شخصی خودشان را به مخاطره می اندازند. کی می خواهید دست از دیوار دفاعی بودن بردارید و به یک توانمندساز و مشروع ساز تبدیل شوید.»

کره شمالی

یونهاپ: نشست میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی احتمالا تا اواسط ژوئن انجام می شود. تاکنون هیچگونه خبر رسمی درباره زمان و مکان نشست آمریکا- کره شمالی منتشر نشده است. ترامپ چهارم ماه مه گفت که مکان و زمان دیدار آنها تعیین شده و به زودی اعلام خواهد شد.

تونس

فارس: حزب اسلام گرای النهضه به رهبری «راشد الغنوشی» با کسب 27 درصد آراء در مقابل حزب «نداء تونس» به رهبری «الباجی قاید السبسی» همچنان پیشتاز انتخابات شورای شهر است. در حالیکه آراء نداء تونس تاکنون به 22 درصد رسیده است. بنابر اعلام کمیته عالی انتخابات تونس میزان مشارکت در انتخابات شوراهای شهری که نخستین انتخابات پس از انقلاب تونس در سال 2011 است، 33/7 درصد بوده و از مجموع بیش از 5/3 میلیون واجد شرایط رای دهی، دو میلیون و 797 هزار و 154 نفر در این انتخابات شرکت کرده اند.

مصر

آسوشیتدپرس: عفو بین الملل در گزارش جدیدی از اوضاع مصر اعلام کرده، ده ها فعال حقوق بشری زندانی، روزنامه نگار و اعضای اپوزیسیون که در زندان انفرادی مصر هستند با «سوءرفتار فیزیکی وحشتناک» روبرو هستند.

رژیم مصر هزاران تن، (عمدتا اسلام گرایان) را بازداشت کرده است اما چندین تن از فعالان سکولار سرشناس از زمان سرنگونی دولت محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مصر نیز در سال 2013 راهی زندان شده اند. طبق گزارش های منتشر شده مرسی هم در پنج سال گذشته در زندان انفرادی بوده است.