آرشیو سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۰
سینمای ایران
۱۱
راش

بالا گرفتن گلایه از کمدی سازها

علیرضا رئیسیان از کارگردانان برجسته و فعال در حوزه سینمای اجتماعی ایران است که آثاری همچون«دوران عاشقی»، «چهل سالگی»، «پرونده هاوانا» و «ایستگاه متروک» را در کارنامه خود دارد.

رئیسیان که سال های گذشته نقدهای جدی به وضعیت خانه سینما داشته در پاسخ به سوال ایلنا، پیرامون وضعیت این روزهای سینمای ایران می گوید: هیچ برنامه ریزی ای برای حمایت و پاسداشت فیلمسازانی که در گونه های متفاوتی بجز آثار کمدی و سفارشی فیلم می ساختند، وجود ندارد، درحالی که فروش این گونه سینمایی حتی در سال های اخیر نیز خوب بوده و مثلا فیلم هایی مثل «رگ خواب» و «فروشنده» با استقبال خوبی همراه شده بود.

کارگردان «چهل سالگی» با اشاره به این که این وضعیت زنگ خطر جدی را برای سینمای جریان اصلی به صدا درآورده است، گفت: دولت باید زمینه تولید فیلم های متفاوت و جدی را فراهم کند اما نباید خودش متولی ساخت آثار باشد. همچنین باید بر نحوه ورود سرمایه ها برای ساخت فیلم ها نظارت جدی داشته باشد.

رئیسیان با تاکید بر این که اکثر فیلم های کمدی تقریبا به سوددهی می رسند و فیلم های ارگانی نیز دغدغه ای برای فروش و بازگشت سرمایه ندارند، ادامه داد: مقصر ضربه ای که این سرمایه ها به جریان اصلی سینما می زنند فقط دولت نیست بلکه متاسفانه برخی از همکاران ما در جریان اصلی سینما نیز منافع شخصی خود را کاملا به منافع جمعی و کلیت سینما ترجیح می دهند و نتیجه چنین رفتاری امروز یک سینمای یکنواخت و غیرجذاب شده است.