آرشیو چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۵
ایران زمین
۱۹

«پنجاه بدر» قزوینی ها امروز برگزار می شود

مردم مناطق مختلف ایران از گذشته های دور دارای آداب، رسوم و مراسم سنتی خاصی بوده اند که برخی پس از سال ها همچنان در سراسر کشور و حتی بخش هایی از جهان برگزار می شود، ولی آیین هایی نیز ویژه مناطقی از کشور است.

به گزارش ایرنا، یکی از این آیین های کهن که امروز (چهارشنبه) چون سال های قبل برگزار می شود، «پنجاه بدر» مردم قزوین است که از گذشته های دور از جایگاه خاصی برخوردار بوده و توانسته بخشی از اعتقادات و باورهای مردم این دیار را مطرح کند. براساس برخی نظرها، سابقه این مراسم به پیش از اسلام می رسد و پس از آن نیز مردم با احداث یک مسجد (که امروز تخریب شده) در بین باغ های سنتی آن زمان، این آیین را برگزار می کرده اند.

آیین «پنجاه بدر» در قزوین که سالیان سال مردم اعتقاد عمیق و راسخی نیز به آن داشته اند همه ساله در عصر پنجاهمین روز از فصل بهار و در مراسم و آیینی باشکوه در باغستان های سنتی و مصلای این شهر برگزار می شود. براساس اعتقادات موجود، برگزاری این مراسم از گذشته های دور در واقع نوعی شکرگزاری و نیزطلب مردم از خداوند برای نزول باران بوده است به این معنی که در سال های پرباران بیشتر جنبه شکرگزاری و در مواقع کم بارشی مساله طلب باران مطرح بوده است.

مردم قزوین که به همراه خانواده خود در این مراسم حضور می یابند، ضمن انجام اعمال مذهبی از جمله نماز شکر و دعا، با همراه داشتن غذاهای ساده مانند آش رشته و دیماج (شامل ترکیباتی از نان محلی خشک شده ریز، گردو، خیار خرد شده و پیاز داغ)، شیرینی و تنقلاتی مانند آجیل، انواع میوه، بخصوص هندوانه از خود و همراهان پذیرایی می کنند. قزوینی ها با برگزاری آیین پنجاه بدر به طبیعت آمده و از خداوند طلب داشتن سالی پرباران می کنند.