آرشیو چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۰۱
جامعه
۱۴
یادداشت

هیچ حرکت مثبتی یک شبه اتفاق نمی افتد

دکتر جمال یونسی

اعتماد به نفس یک طیف گسترده دارد و خیلی ها در دوسر این طیف قرار دارند، نکته مهم این است که وقتی یک نفر خودش را باور می کند، می تواند خودش را به چالش بکشد و توانایی هایش را در همین مرحله به ظهور برساند؛ توانایی هایی که شاید تا قبل از آن نمودی در زندگی اش نداشت. راز بزرگی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که اعتمادبه نفس یک مهارت آموختنی است و می تواند با تمرین کردن تقویت شود.

پس همه ما برای غلبه بر اعتماد به نفس پایین، باید مهارت هایی را بیاموزیم که کمک می کند، این مشکل را حل کنیم. اولین قدم در این راه، توجه به الگوهای فکری است. افکاری منفی که از مدت ها قبل در ذهن ما جا خوش کرده اند و برای این که قدمی رو به جلو برداریم، به مانعی بزرگ تبدیل شده اند.

الگوهایی ذهنی که می گویند تو نمی توانی! تو موفق نمی شوی! شاید در نگاه اول این کار سخت به نظر برسد اما بعد از مدتی و با کمی تمرین می توان قدم هایی رو به جلو برداشت.

قدم هایی که کمک می کنند کلیشه های حاکم بر ذهن مان را کنار بزنیم و فراتر از آنها عمل کنیم.

فراموش نکنید در گیرودار این اتفاق، ممکن است شکست های قبلی، خودشان را به ذهن ما تحمیل کنند، مثلا به یاد بیاوریم قبلا موفق نبوده ایم، یا به خودمان بگوییم من هیچ وقت نتوانستم یک کار را بدرستی تمام کنم. اینجاست که باید مقابل این افکار منفی بایستیم و به خودمان بگوییم من از عهده انجام خیلی کارها هم برآمده ام، یا این که فهرستی از کارهایی که با موفقیت انجام داده ایم تهیه کنیم و با نگاه به آن به خودمان یادآور شویم که توانایی های ما کم نیست. درحقیقت وقتی هرکسی به یاد بیاورد که قبلا توانسته است کاری را به سرانجام برساند، این اطمینان به او دست می دهد دوباره هم می تواند.

در مرحله بعد، بهتر است یک دید کلی از شرایط فعلی به دست بیاوریم. دیدی که به ما کمک می کند اوضاع را بسنجیم و درست تصمیم بگیریم. همین جاست باید صبور باشیم و بدانیم خیلی وقت ها برای حرکت به سوی جلو باید به سمت عقب حرکت کرد و هیچ حرکت مثبتی یک شبه اتفاق نمی افتد.

* روان شناس