آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۶۷۷۹
جهان
۲۰

استقبال ترامپ از اعلام رسمی تاریخ تعطیلی سایت هسته ای کره شمالی

گروه جهان / پس از آنکه کره شمالی از کارشناسان امنیتی و رسانه های بین المللی دعوت کرد، 9 روز دیگر (دوم خرداد) به پیونگ یانگ سفر کنند و در مراسم سه روزه تخریب سایت هسته ای پونگی ری در شمال این کشور شرکت کنند، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا خرسندی خود را از این تصمیم نشان داد و آن را «حرکتی هوشمندانه و بزرگ منشانه» خواند. به گزارش «ایران» به نقل از ان بی سی نیوز، رئیس جمهوری امریکا عصر شنبه به وقت واشنگتن در صفحه توئیتر خود نوشت: کره شمالی اعلام کرده است سایت هسته ای خود را در ماه جاری و در آستانه اجلاس بزرگ دوازدهم ژوئن منحل می کند. متشکرم، یک اقدام هوشمندانه و بزرگ منشانه.»

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی نیز دیروز با صدور بیانیه ای، تصمیم پیونگ یانگ برای نابودی پایگاه آزمایش هسته ای خود را نشانه ای از علاقه این کشور برای عمل کردن به وعده هایش دانست و اعلام کرد، سئول از این تصمیم پیونگ یانگ استقبال می کند. در این بیانیه همچنین آمده است: «دعوت از خبرنگاران کشورهای مختلف همچنین به این معناست که نابودی این پایگاه هسته ای به صورت واضح و آشکار در برابر نگاه جامعه جهانی قرار خواهد گرفت.»

کره شمالی به خبرنگارانی از امریکا، انگلیس، کره جنوبی، چین و روسیه اجازه داده در این مراسم حضور داشته باشند. در بیانیه وزارت خارجه کره شمالی آمده است، محدودیت حضور خبرنگاران به دلیل کوچک بودن محل انجام آزمایش های اتمی پونگی ری است که در منطقه کوهستانی دور از دسترس و خالی از سکنه قرار دارد. پونگی ری، محل انجام تمام شش آزمایش هسته ای کره شمالی از سال 2006 به این سو بوده است.