آرشیو یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۰
جامعه
۱۵
یادداشت

ضرورت استفاده از آب بازیافتی

محمدحسین بازگیر

کارواش ها به واسطه شکل کارشان، آب مصرف می کنند و باید به سویی بروند تا این مصرف را به حداقل برسانند. از طرفی در شست وشوی خودروها، هم فلزات سنگین و هم انواع هیدروکربن ها، چربی و مواد نفتی و سایر آلاینده ها که بعضا مواد سمی هستند به فاضلابشان اضافه می شود.

بنابراین فاضلاب این واحدها باید به استانداردهایی برسد، تصفیه و سپس اجازه داده شود تا وارد آب های زیرزمینی، معابرعمومی یا آب های سطحی شود.تاکنون240 کارواش را در شهر تهران شناسایی کرده ایم که پایش همه آنها در دستور کار است. حدود یک ماه است که این پایش با جدیت آغاز شده و تا سر و سامان گرفتن فاضلاب کارواش ها ادامه می یابد. در واقع آنچه اداره محیط زیست دنبال می کند، ایجاد حس مسئولیت در این واحدهای صنفی برای پذیرش مسئولیت در قبال فاضلاب تولیدی شان است. همچنین بازچرخانی آب در کارواش ها از اولویت های موردنظر است که امیدواریم اینها به مرحله تصفیه فاضلاب، استانداردسازی آن و استفاده از آب های بازیافتی برسند.

در گشت های پایش کارواش ها به واحدهای صنفی متخلف اخطار داده می شود و برایش مهلتی در نظر می گیرند تا ایرادهای کار را مرتفع کنند. اما بعد از این مهلت چاره ای جز پلمب باقی نمی ماند.