آرشیو دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۱۱
شهرستان ها
۷

ابتلای مردم سیستان به بیماری های تنفسی و چشمی به دلیل عدم آبگیری هامون

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس در بازدید از اراضی و روستاهای منطقه سیستان اظهار داشت: عدم آبگیری هامون به عنوان کانون برداشت شن های روان و ریزگردها سبب افزایش چشمگیر بیماری های تنفسی و چشمی در منطقه شده است.

حبیب الله دهمرده افزود: باید با توزیع ارزاق و تامین علوفه دام ها از کوچ مردم سیستان جلوگیری کرد و در میان و بلندمدت از ظرفیت های مهم منطقه از جمله ظرفیت مرز و گردشگری استفاده لازم را برد.وی گفت: دولت موظف است زیرساخت های موجود در منطقه را هر چه سریع تر فراهم کند و حق آبه هیرمند هم با جدیت دنبال شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس تاکید کرد: از تبخیر آب چاه نیمه ها که سالانه 300 میلیون مترمکعب معادل تامین 10 سال آب در منطقه بخار می شود، هم باید جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت ها، استفاده از آب دریای چابهار و انتقال آن به شهرهای استان به ویژه سیستان است. دهمرده همچنین به موقعیت ترانزیتی استان نیز اشاره کرد و گفت: در تجارت نیز می توان از مسیر ترانزیتی چابهار - میلک به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم استفاده کرد، احداث راه آهن چابهار- بیرجند هم از دیگر فرصت هاست.

وی گفت: مسئولان باید از مرز به عنوان یک فرصت به جای تهدید استفاده کنند، اما مرزها بسته است و حتی زیرساخت های گذرگاه های مرزی برای انجام تجارت آماده نشده که می طلبد هر چه سریع تر این موضوع توسط دولت پیگیری و شرایط برای ایجاد زیرساخت های لازم فراهم شود.