آرشیو سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۲
سیاست
۲
فراتر از خبر

تهدید ایران به اعمال شدیدترین تحریم های تاریخ

آمریکا برای ایران شرط گذاشت

وزیر خارجه آمریکا در نشستی در اندیشکده آمریکایی هریتیج با عنوان «بعد از توافق (برجام): یک استراتژی تازه درباره ایران» به بیان سیاست های جدید آمریکا در قبال ایران پرداخت.

مایک پومپئو در این اظهارات با بیان این که کشورش به دنبال توافقی بسیار فراگیر با جمهوری اسلامی ایران است به ارائه فهرست بلندبالایی از درخواست های آمریکا در قالب این توافق پرداخت که برخی از آنها عبارتند از: توقف غنی سازی و تعطیلی رآکتور آب سنگین، اجازه بی قید و شرط به آژانس برای بازدید از هر نقطه ای در ایران، مذاکره با آژانس برای روشن شدن ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای در گذشته، آزادی شهروندان آمریکا و متحدانش که در ایران بازداشت یا مفقود هستند، توقف حمایت از حزب ا... و حماس و جهاد اسلامی فلسطین، خروج نیروهای تحت حمایت ایران از سوریه، توقف برنامه موشک های بالستیک و...

وزیر خارجه آمریکا وعده داد در صورت تحقق این درخواست ها، کشورش حاضر است تمام تحریم های ایران را بردارد و با ایران روابط تجاری و اقتصادی داشته باشد. وی در بخشی از توجیهاتش درباره ضرورت توقف برنامه هسته ای ایران گفت: چرا باید اجازه دهیم ایران بیشتر از عربستان و امارات، ظرفیت هسته ای داشته باشد. پمپئو بخشی از سخنانش را نیز به تهدید ایران اختصاص داد و با بیان این که آمریکا سخت ترین تحریم هایی را که در طول تاریخ وجود داشته علیه ایران اعمال خواهد کرد مدعی شد: آمریکا همچنان پرچمدار مردم ایران و در کنار آنها خواهد بود.