آرشیو چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۱۳
شهرستان ها
۷

رونمایی از اشیای تاریخی در رشت

همزمان با هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی، از جام مارلیک و 59 قطعه و مجسمه فلزی کشف شده از تپه مارلیک شهرستان رودبار در موزه باستان شناسی رشت رونمایی شد.

رشت- خبرنگار کیهان: بعد از گذشت بیش از 50 سال از کشف جام مارلیک و 59 قطعه و مجسمه فلزی در تپه مارلیک شهرستان رودبار، به همت موزه رشت و مشارکت موزه ملی ایران، این اشیاء همزمان با هفته میراث فرهنگی در موزه باستان شناسی رشت رونمایی و به مدت 15 روز در معرض نمایش علاقه مندان به فرهنگ و تاریخ گیلان قرار گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در خصوص آثار به نمایش گذاشته شده در موزه رشت گفت: جام مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بزکوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردبند زرین، مهره های آویز، دکمه، سربند زرین و غیره از جمله اشیای به نمایش گذاشته شده در موزه رشت است که در سال 1342 از پنج تپه باستانی «پیله قلعه»، «جازم کول»، «دوره بیجار»، «زینب بیجار» و «چراغعلی تپه» (مارلیک) در دره گوهررود «رحمت آباد» شهرستان رودبار کشف شد.

رضا علیزاده اضافه کرد: این اشیاء که در موزه ملی ایران نگهداری می شود پیش از این در بسیاری از کشورهای دیگر به نمایش گذاشته شد.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به احداث موزه در پیاده راه فرهنگی رشت، اظهار داشت: باید بناهای تاریخی موجود در این محدوده مانند شهرداری، اداره پست و هتل ایران نیز به موزه تاریخ فرهنگ و تمدن استان تبدیل شود.

رضا علیزاده با بیان اینکه 30 میلیارد ریال اعتبار ابلاغی و ملی در راستای ایجاد موزه های تخصصی در استان پیش بینی شده، افزود: با اختصاص این اعتبار به موزه های استان، اقدامات جدی تری در احداث موزه ها و تجهیز آنها صورت می گیرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از افتتاح موزه حکیم نظامی آستارا، موزه ماسوله و موزه کتاب های دینی در آستانه اشرفیه خبر داد.