آرشیو چهارشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۱۳
ورزشی
۹

هجوم بی سابقه آزادکاران دوملیتی به تیم های اروپایی

با هجوم کشتی گیران روسیه و همچنین کشورهای بلوک شرق به تیم های اروپایی، زنگ خطر برای مدعیان این رشته از جمله ایران به صدا در آمده است.

رقابت های کشتی آزاد قهرمانی اروپا با قهرمانی بلامنازع روسیه در خاک خودش به پایان رسید، اما این رقابت ها یک هشدار نیز برای کشورهای مدعی از جمله ایران بود. قبل از فروپاشی شوروی، کشورهای مدعی در رشته کشتی محدود بودند، اما از سال 1993 کشورهای تازه استقلال یافته نیز با استفاده از کشتی گیران روس کار را برای سایر مدعیان سخت تر کردند.

اما حالا تیم های اروپایی غربی نیز رو به استفاده از کشتی گیران روس آورده اند که در مسابقات امسال قهرمانی اروپا حضور پر تعداد کشتی گیران بلوک شرق در سایر تیم ها بیش از پیش به چشم آمد. در رقابت های قهرمانی اروپا حدود 24 کشتی گیر دو تابعیتی برای تیم های دیگر به میدان رفتند که سهم روس ها پررنگ تر از کشتی گیران گرجستانی و اوکراینی بود. این تغییر تابعیت یک زنگ خطر برای کشورهای مدعی از جمله ایران است، چرا که از این پس در مسابقات جهانی یا المپیک با یک کشتی گیر روس سر و کار نداریم چرا که ممکن است برای قهرمان شدن مجبور شویم سه یا چهار حریف روس را از پیش رو برداریم. البته کشورهایی مثل ایتالیا حتی رو به استفاده از کشتی گیران کوبایی آورده اند و در مسابقات اخیر ایتالیا با دو کشتی گیر کوبایی و یک کشتی گیر روسی صاحب دو مدال شد؛ کشوری که پیش از این محلی از اعراب در کشتی آزاد نداشت.