آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۷
صفحه اول
۱
سرمقاله

توفیقات و تمهیدات

دکتر محمدجواد حق شناس

حزب اعتماد ملی محصول تحقق یکی از وعده های انتخاباتی آقای کروبی در سال 1384 است. نامزد ریاست جمهوری در سال 84 وعده داده بود که در صورت پیروزی یا عدم پیروزی حزب، روزنامه و شبکه ماهواره ای راه اندازی می کند. شبکه ماهواره ای به خاطر مغایرتی که آن زمان احساس می شد با سیاست های کلی نظام دارد، راه اندازی نشد اما حزب و روزنامه اعتماد ملی براساس وعده انتخابات تشکیل شدند.

به این ترتیب اعتماد ملی قبل از شروع دولت احمدی نژاد مجوز فعالیت را گرفت. این حزب بعد از سال 88 نیز با وجود اینکه دفتر حزب پلمب و روزنامه آن توقیف شد و دبیرکل به حصر رفت به فعالیت خود ادامه داد و سعی کرد که در چارچوب قانون و منافع ملی، با صبوری، تلاش و حفظ آرامش به حیات خود ادامه دهد و بتواند در بستر فعالیت های سیاسی کشور نقش آفرین باشد. حزب اعتماد ملی به خاطر داشتن تحلیل دقیق، درست و بصیرت مناسب از فضای سیاسی کشور و عنصر زمان و مکان به خوبی توانست از پس تهدیدهای موجود برآمده و آن وضعیت را برای خود، جریان اصلاح طلبی و کشور به یک فرصت تبدیل کند. علی القاعده مهم ترین هدف تشکیل حزب ایجاد یک روند و بستر مناسب برای اداره جامعه است. حزب اعتماد ملی نیز در همین راستا کوشیده و سعی کرده است که در ادوار انتخاباتی چهره های خود را در معرض رای و انتخاب مردم قرار دهد. بر همین اساس در اولین انتخابات بعد از 88 با فضای تحریم جنبش سبز همراهی نکرده و وارد انتخابات مجلس در سال 90 شد. نهایتا در سال 92 که جریان اصلاح طلب آماده حضور در فضای انتخابات بود، یک بار دیگر به صحنه آمده و در بسیج رای مردم و جریان اصلاح طلبی نقش آفرینی کرد. خوشبختانه در این مسیر نقش تاثیرگذاری در کنار سایر احزاب اصلاح طلب ایفا کرد. اعتماد ملی حداقل در نیمی از استان های کشور در ستادهای انتخاباتی آقای روحانی مسوولیت یا قائم مقامی داشت. می توان گفت که این اولین حرکت انسجامی حزب اعتماد ملی در فضای انتخاباتی بعد 88 بود. در سال 94 و انتخابات مجلس دهم نیز اعتماد ملی در کنار سایر چهره های اصلاح طلب وارد صحنه شد و در شورای سیاستگذاری با حضور حقیقی و حقوقی خود اثرگذار بود. آقایان الیاس حضرتی و مازنی به عنوان کاندیداهای اصلی حزب در فهرست 30 نفره تهران، رای قابل توجهی داشتند. اعتماد ملی نهایتا در فضای انتخاباتی شوراهای شهر نیز موفقیت قابل توجهی داشت و توانست سه کرسی از بیست و یک کرسی را در اختیار بگیرد. مصداق انسجام درونی در تشکیلات و جریان اصلاح طلب نیز اخیرا رقم خورد و شاهد بودیم که تمامی نمایندگان احزاب اصلاح طلب با 19 رای آقای مهندس افشانی یکی از اعضای اعتماد ملی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند.

در این راستا حزب اعتماد ملی در ادامه فعالیت های خود و بر اساس مصوبه پیشین برای تطبیق با قانون جدید اقدام کرد و شورای مرکزی با وجود اشکالات جدی که به این قانون وارد می داند بر اساس ابلاغیه وزارت کشور خود را موظف دانست. در همین راستا کنگره حزب روز گذشته و با حضور اکثر چهر ه های شاخص اصلاح طلبی برگزار شد. استقبال گسترده ای از این کنگره صورت گرفت و 1800 نفر از سراسر کشور در جلسه شرکت داشتند. روشن است که این همه توفیقات برای حزبی که دبیرکل آن در حصر، دفتر آن پلمب، روزنامه آن توقیف است و می تواند همچنان در چارچوب منافع ملی و باشعار اتحاد و انسجام برای کشور فعالیت کند، چندان مقبول جریان های رقیب نیست و شاهد بودیم که با وجود انجام رای گیری و اعلام رای موافق اکثریت حاضران در کنگره با اصلاح اساسنامه و ابقای شورای مرکزی پیشین، یک گروه فشار شاید بیست و سه، چهار نفره تلاش کردند که فضا را به هم بزنند که با تدبیر اعضای حزب و به خصوص آقای حضرتی، رییس هیات اجرایی حزب اعتماد ملی فضا مدیریت شد. ایشان تلاش کرد با اعلام نشستی دیگر در روز جمعه آینده آرامش را به فضا برگرداند و از اقدامات تخریبی گروه فشار برای ایجاد ناآرامی بکاهد و این جلسه نیز با وجود تلاش گروه انتحاری ختم به خیر شد. البته نظر اعلامی نماینده وزارت کشور در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد.