آرشیو شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۷
حادثه
۱۴

کتابخانه

بار دیگر بینوایان

«تا زمانی که به سبب قوانین و رسوم، عذابی اجتماعی پدید آید که در اوج تمدن، دوزخ هایی بیافریند و تقدیر الهی را با مصیبتی انسانی بیالاید، تا زمانی که سه گرفتاری زمانه - سقوط مرد به دلیل رنجبری، تباهی زن به دلیل گرسنگی، نزاری کودک به دلیل ناآگاهی- از میان نرفته باشد، تا زمانی که در سرزمینی اختناق اجتماعی امکان پذیر باشد یا به بیان دیگر و از دیدگاهی گسترده تر تا زمانی که در زمین نادانی و بینوایی باشد، کتاب هایی از این دست بی فایده نخواهند بود. یقین دارم که این کتاب اگر یکی از مهم ترین آثار جهان نباشد، مهم ترین اثر من است.» ویکتور هوگو خود سرنوشت بی بدیل و منحصر به فرد «بینوایان» را پیش بینی کرده بود.

بینوایان رمانی نوشته ویکتور هوگو، نویسنده سرشناس فرانسوی است. این کتاب اولین بار در سال 1862 منتشر شده و یکی از بزرگ ترین رمان های قرن 19 است. در دنیایی که مردم آن انگلیسی صحبت می کنند، این رمان معمولا با عنوان اصلی فرانسوی خود نام برده می شود. با شروع انقلاب ژوئن در 1815 و به اوج رسیدن آن در 1832 در پاریس، این رمان از زندگی چند شخصیت و تمرکز بر مبارزات محکوم سابقه داری به نام ژان والژان و به رستگاری رسیدن او شکل گرفت.

این رمان با بررسی ماهیت قانون و بخشش، تاریخ فرانسه، معماری و طراحی شهری پاریس، سیاست ها، فلسفه اخلاق، ضد اخلاقیات، قضاوت ها، مذهب، نوع و ماهیت عشق را شرح می دهد. بینوایان به محبوبیت بزرگی روی صحنه نمایش، تلویزیون و فیلم هایی مثل بینوایان دست پیدا کرد.

این رمان، بیش از حد انتظار طرفدار یافت و واکنش های انتقادی متنوع، که اکثرا منفی بودند، بر رمان وارد شد. از لحاظ تجاری، این اثر، یک موفقیت بزرگ در سطح جهان بود.

ویکتور هوگو در این رمان به تشریح بی عدالتی های اجتماعی و فقر و فلاکت مردم فرانسه می پردازد، همان عوامل و محرک های اجتماعی که منجر به سقوط ناپلئون سوم شد. انحصار توزیع قدرت و ثروت در دست خانواده فاسد سلطنتی که از مشکلات جامعه فرانسه کاملا بی اطلاع بودند، سبب ایجاد معضلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه فقیر فرانسه شد و انقلاب فرانسه ناشی از همین تحولات زیرساخت های اجتماعی جامعه فرانسه بود. وی در خلال پردازش شخصیت های داستان و روانشناسی آنها، نحوه درگیری و دخالت آنان را در این نهضت اجتماعی و توده ای نشان می دهد.

«بینوایان» با ترجمه ای جدید توسط محمدرضا پارسایار توسط انتشارات هرمس در دو جلد منتشر شده است و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

خاطرات کافکایی

فرانتس کافکا یکی از بزرگ ترین نویسندگان آلمانی زبان در قرن بیستم بود. آثار کافکا در زمره تاثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می آیند.

فرانتس کافکا به دوست نزدیک خود ماکس برود وصیت کرده بود که همه آثارش را نخوانده بسوزاند. ماکس برود از این دستور وصیتنامه سرپیچی کرد و بیشتر آثار فرانتس کافکا را منتشر کرد و دوست خود را به شهرت جهانی رساند. پرآوازه ترین آثار فرانتس کافکا، رمان کوتاه مسخ و رمان محاکمه و رمان ناتمام قصر هستند. اصطلاحا، به فضاهای داستانی که موقعیت های پیش پا افتاده را به شکلی نامعقول و فرا واقع گرایانه توصیف می کنند، فضاهایی که در داستان های فرانتس کافکا زیاد پیش می آیند، کافکایی می گویند. «کافکا در خاطره ها» کتابی است که سعی کرده خاطراتی که از این نویسنده پر شور در اذهان دوستان و همکارانش بوده را جمع آوری و در یک مجموعه واحد منتشر کند. این کتاب که توسط انتشارات «نشر نو» منتشر شده هم اکنون در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

انتشار جلد دوم عهد عتیق

عهد عتیق یا عهد قدیم کتاب مقدس یهودیان است که مسیحیان نیز آن را پذیرفته و به عنوان بخش اول از دو بخش کتاب مقدس قرار داده اند. عهد عتیق نامی است که مسیحیان در مقابل عهد جدید به این کتاب داده اند: اما یهودیان به کتاب مقدس خود «تنخ» می گویند که شامل تورات (پنج کتاب اول تنخ) به علاوه کتاب های پیامبران است. جلد دوم عهد عتیق با ترجمه و توضیحات پیروز سیار توسط انتشارات «هرمس» و «نی» به طور مشترک منتشر شد. پیش از این در سال 95 جلد اول آن با همین ترجمه توسط انتشارات هرمس منتشر شده بود.