آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۳۳۹
بورس
۱۰
جنب پل حافظ

پاتک فروشندگان به رشد سهام

همایون دارابی

دنیای اقتصاد: بورس اوراق بهادار تهران پس از شروع قدرتمند خود در اولین روز از هفته جاری، دیروز با فشار فروش عرضه کنندگان مواجه شد. در بازار دیروز سهامداران برای شناسایی سود کوتاه مدت عرضه های شدیدی را برنامه ریزی کردند که این مساله به افت شاخص منجر شد. از دیدگاه کارشناسان عرضه های دیروز محکی برای ورود نقدینگی جدید به بازار به شمار می رود. از منظر این افراد بازار سهام برای رشد و حرکت متناسب با بازارهای دیگر نیازمند ورود نقدینگی تازه و غلبه بر عرضه کنندگان کوتاه مدت است. از این رو رفتار بازار در روزهای آینده اهمیت بالایی خواهد داشت تا نشان دهد آیا بازار توان رشد به لحاظ نقدینگی را دارد یا خیر؟

در این شرایط دیروز شاخص با کاهش 168 واحدی در سطح 95 هزار و 626 واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش 10 واحدی عدد 17 هزار و 361 واحد را به نمایش گذاشت.در بازار دیروز نمادهای پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی جم، گل گهر بیشترین سهم را در کاهش شاخص داشتند. در مقابل نمادهای چادرملو، سرمایه گذاری معادن و فلزات و نفت و گاز تامین مانع افت بیشتر این متغیر شدند.

در گروه پتروشیمی دیروز خبرها چندان مطلوب نبود. نماد پتروشیمی اصفهان 2721 ریال زیان به ازای هر سهم در سال 96 محقق کرد. این شرکت با مشکلات نقدینگی و تامین خوراک مواجه است. در این گروه در اقدامی عجیب هلدینگ خلیج فارس از زیان 215میلیاردتومانی فروش پتروشیمی کاویان خبر داده است. خبری که شروع خوبی برای مدیرعامل جدید این شرکت نیست. در گروه شیمیایی ایرانول با سود 1076ریالی سال 96 را به پایان برد.در گروه دارویی، شرکت داروسازی جابربن حیان با سرمایه ثبت شده 756 میلیارد ریال، گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به پایان اردیبهشت را منتشر کرد. «دجابر» در 2 ماه امسال 213 میلیارد و 798 میلیون ریال انواع محصول خود را به فروش رساند.در مجموع بازار دیروز بازارضعیف و پر عرضه بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 231میلیارد تومان و در فرابورس به 204میلیارد تومان رسید.