آرشیو دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۰۹۹
جامعه
۱۳
گردشگری

پیشنهاد الحاق مناطق آزاد به وزارتخانه گردشگری

گروه اجتماعی| در آخرین اظهارنظر در رابطه تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گردشگری، جبار کوچکی نژاد، رییس فراکسیون گردشگری مجلس روز گذشته به خبرگزاری مهر گفت: «به دنبال این هستیم تا مناطق آزاد را در حوزه وزارتخانه گردشگری و میراث فرهنگی بیاوریم ما در تلاشیم تا این اقدام انجام شود. ولی هنوز با رییس شورای عالی مناطق آزاد در این باره، صحبتی نکرده ایم ما قانونگذار هستیم و این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم. همه بخش های مناطق آزاد از وزارت اقتصاد و دارایی جدا شده و به وزارتخانه گردشگری و میراث فرهنگی اضافه می شود.» اواسط اردیبهشت ماه بود که مجلسی ها با کلیات طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه موافقت کردند.

طرحی که سال هاست مورد بحث است و منتقدان و مدافعانی دارد. مدافعان طرح معتقدند با تصویب این طرح مجلس می تواند نظارت بیشتری به فعالیت های این نهاد داشته باشد و مخالفان موضوع بزرگ تر شدن ساختار دولت و افزایش هزینه های دولت را مطرح می کنند. به هر روی فراکسیون گردشگری به جد پیگیر این طرح است اما آنچه مسلم است این است که نگاه اعضای این فراکسیون به این سازمان نگاهی فرهنگی نیست و تاکید آنها بیشتر بر موضوع گردشگری است، همان طور که مدام در اظهارنظرها از ایجاد «وزارتخانه گردشگری» می گویند. در حالی که این سازمان بخش های دیگری با عناوین «میراث فرهنگی» و «صنایع دستی» هم دارد که به نظر می رسد در نگاه مجلسی ها چنانکه باید پر رنگ نیستند و همین موضوع نگرانی های را در رابطه با این دو حوزه فرهنگی و پژوهشی بیشتر می کند.

هر چند رییس فراکسیون گردشگری درباره اینکه چرا همیشه در جلسات بررسی طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه حرفی از الحاق بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی به میان نمی آید و این طور به نظر می رسد که این وزارتخانه تنها در بخش گردشگری فعال خواهد بود، می گوید: «شاید چون بحث گردشگری پررنگ تر از بقیه بخش هاست و بخش های دیگر مظلوم تر واقع شده اند ولی در هر حال متولیان آنها باید بیشتر فعال شوند. دوستان در بخش گردشگری تلاش بیشتری کرده و جلسات متعددتری برپا می کنند اما این وزارتخانه، صنایع دستی و میراث فرهنگی را نیز در بر می گیرد. صنایع دستی جزو مهمی از این سازمان است و گردشگران هم به خاطر وجود میراث فرهنگی به گردش و سفر می پردازند.»