آرشیو سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۸
سلامت
۱۲
سیب سلامت

گفت و گو با لیلاهادی پور کارشناس ارشد اداره سلامت مادران وزارت بهداشت

چگونه بارداری ایمن داشته باشید؟

بارداری ایمن به چه مراقبت هایی نیاز دارد؟

هدف از بارداری ایمن، تولد یک نوزاد سالم توسط یک مادرسالم است. برای این منظور، مراقبت باید قبل از بارداری شروع شود. مراقبت ضمن بارداری، هنگام زایمان و پس از زایمان ادامه می یابد. این مراقبت ها شامل یک سری آزمایش ومعاینات است و اگر مادر مشکل داشته باشد باید برطرف شود. همچنین طی بارداری رشد مادر و جنین بررسی و به آنها کمک می شود تا روش زایمان را انتخاب کند.

انتخاب بهترین روش زایمان بر اساس چه اصولی صورت می گیرد؟

90درصد مادران می توانند بارداری و زایمان طبیعی داشته باشند. مراقبت های بعد از زایمان به مادر کمک می کند که شیردهی خوبی داشته باشد. دوران بارداری برای مادر، سرشار از ناشناخته ها و سوالات است. مادر باید در کنار مراقبت، آموزش هایی نیز دریافت کند.

به همین منظور، وزارت بهداشت،کلاس های آمادگی برای زایمان را از سال 1386دایرکرده است. آموزش ها شامل بهداشت فردی، تغذیه مناسب و سلامت روان است. همچنین در این کلاس ها علامت های خطر و علامت های طبیعی بیان می شود.

نحوه انتخاب زایمان، کاهش درد زایمان، مراقبت های پس از زایمان و شیردهی آموزش داده شده و درباره ضرورت داشتن تحرک و عواقب بی تحرکی توضیحاتی ارائه می شود.

تفاوت ویزیت دوران بارداری و مراجعه برای آموزش های این دوران چیست؟

هنگام مراقبت مادر را از نظر سلامت روحی و جسمی بررسی می کنیم، فشارخون مادر سنجیده می شود و مسائل تغذیه ای در کلاس آموزش داده می شود. آموزش ها مکمل مراقبت های دوران بارداری است. آموزش های ارائه شده در کلاس های 40دقیقه ای می تواند در تغییر سبک زندگی مادران نقش داشته باشد.

آیا نوع مراقبت های دوران بارداری به سن خانم ارتباط دارد؟

یک سری مراقبت ها که برای همه خانم ها انجام می شود. آزمایش هایی است که خانم باردار باید انجام بدهد و اگر دوباره سال بعد باردار شود، باز هم باید آنها را انجام دهد، اما بارداری درسنین بالای 35سال به مراقبت های خاص نیازدارد.