آرشیو سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۱۸
اقتصاد
۱۶

ایران صاحب متنوع ترین سبد نفت جهان شد

همزمان با تهدیدهای نفتی «ترامپ» علیه تجارت و صادرات نفت ایران، تولید نسل جدید نفت خام های فوق سنگین در کشورمان آغاز شد تا ایران با 8 نوع نفت فوق سبک تا فوق سنگین صاحب متنوع ترین سبد تولید نفت جهان شود.

به گزارش فارس، همزمان با خط و نشان «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای صنعت نفت ایران و احتمال بازگشت تحریم ها، طرح جدید افزایش ظرفیت تولید نفت ایران با محوریت میادین نفتی غرب کارون کلید خورد. صنعت نفت ایران یک برگ برنده جدید برای مقابله با تحریم های خصمانه آمریکایی ها رو کرده و با تولید یکی از سنگین ترین نفت خام های جهان سبد نفت خام تولیدی و صادراتی خود را در آستانه بازگشت تحریم ها متنوع تر کرد.

در طول چند سال گذشته سبد صادرات نفت خام ایران شامل نفت خام های فوق سبک و سبک (با احتساب میعانات گازی) و نفت خام های سنگین بوده است اما با بهره برداری از خطوط لوله جدید انتقال و تاسیسات جدید فرآورشی در غرب کارون از ابتدای سال جدید پای یک نفت خام جدید به سبد صادرات نفت ایران باز شده است. نفت جدید عرضه شده در سبد صادرات نفت ایران نفت خام فوق سنگین با درجه ای.پی.آی 20 بوده که به نام نفت خام فوق سنگین «پرشین اویل» نام گذاری شده و محصول تولیدی میادین غرب کارون به ویژه آزادگان جنوبی و آزادگان شمالی است. هم اکنون 6 نوع نفت خام در سبد نفتی ایران در خلیج فارس با درجه ای.پی.آی 18 تا 5/36 تولید و عرضه می شود.