آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۱
اخبار کشور
۱۰

آیت الله مکارم شیرازی: نظام آموزشی و دانشگاهی نباید رنگ و بوی غربی داشته باشد

استاد برجسته درس خارج حوزه با بیان اینکه مشکلات دانشگاهی که رنگ غربی داشته باشد حل نمی شود، گفت: یکی از مشکلات فرار مغزها است و افرادی که تربیت می شوند نوکری خارج را می کنند، چرا به کشور هموطنان خود خدمت نمی کنند چون نظام آموزشی تنها منحصر در آموزش بوده و به پرورش اخلاق توجه نداشته است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه از نظر اسلام همه علوم محترم و مهم هستند، ابراز داشت: ما برای تمام علومی که مفید برای جامعه هستند ارزش قائل هستیم و باید وجود داشته باشند. وی گفت: متاسفانه دانشگاه فعلی ما مشکلاتی دارد و نظام دانشگاهی مشکلاتی مانند داشتن آب و رنگ نظام دانشگاهی غربی را دارد؛ برنامه ها، کتاب ها و آموزش ها رنگ غربی دارد و تنها مسائل مادی در آن مطرح است اما به مسائل معنوی توجه نمی شود.

به گزارش رسا، آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: دانشجو باید به گونه ای تربیت شود که امین، راستگو، خدمتگزار و رعایت کننده منافع جامعه باشد، این مسائل در فرهنگ غربی وجود ندارد و فارغ التحصیلان غربی به دنبال به دست آوردن دلار بیشتر هستند و به دست آوردن ثروت بیشتر را از هر وسیله ای قبول دارند.

استاد برجسته درس خارج حوزه تاکید کرد: باید مراقب باشیم که روح دانشگاه غربی به کشور منتقل نشود، در کنار آموزش های دانشگاهی باید آموزش های اسلامی داشته باشد تا علم و عمل با یکدیگر باشد و الا نمی توانیم استفاده کنیم، یکی از مشکلات فرار مغزها است و افرادی که تربیت می شوند نوکری خارج را می کنند، چرا به کشور هم وطنان خود خدمت نمی کنند چون نظام آموزشی تنها منحصر در آموزش بوده و به پرورش اخلاق توجه نداشته است.

وی گفت: اگر بتوانیم معلمان اخلاق را به دانشگاه هدایت کنیم که خود اسوه اخلاق باشند و درس اخلاق به دانشجویان عزیز بدهند بسیار تاثیرگذار است، همچنین رابطه حوزه و دانشگاه باید تقویت شود و اساتید و دانشجویان و طلاب باید با یکدیگر مراوده داشته و همایش های اخلاقی تشکیل دهند.

این مرجع تقلید افزود: جوانان را باید پرورش دهیم تا در کنار آموزش ها پیشرفت کنند و الا مشکلات با دانشگاهی که رنگ غربی داشته باشد حل نمی شود، اندیشمندان باید درباره این مسئله بیندیشند وچاره اندیشی کنند.