آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۱
اقتصادی
۴

در پساخروج آمریکا از برجام روند خروج شرکت های غربی از ایران ادامه دار شد

در ادامه روند خروج شرکت های غربی از ایران شرکت جنرال الکتریک هم اعلام کرد، به دنبال تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، به تمامی تلاش ها برای فروش تجهیزات نفت و گاز به ایران پایان می دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آنتی وار، این شرکت آمریکایی تجارت مستقیم با ایران ندارد اما شعبات خارجی آن در حال مذاکره برای انعقاد قراردادهایی به ارزش 150 میلیون دلار با ایران بودند. پس از اینکه این شرکت تصمیم گرفت، به فروش محصولات خود به ایران پایان دهد ارزش سهامش افت کرد.همچنین این خبرگزاری به نقل از اکونومیک تایمز گزارش داد بانک دولتی هند، که بزرگ ترین بانک این کشوراست به تمامی شعبات خود در مورد تبعات همکاری با شرکت هایی که با ایران و روسیه مبادلات تجاری دارند، هشدار داد.براین اساس به شعبات بزرگ این بانک که پرداخت های واردات نفت از ایران را انجام می دهند، اعلام شده است که به پالایشگاه های هندی اطلاع دهند که در صورتی که اجرای تحریم ها ادامه یابد، این بانک از 4 نوامبر به بعد توانایی انجام چنین تراکنش هایی را نخواهد داشت.

بر اساس ابلاغیه داخلی بانک اس بی آی در 25 ماه می، به تمامی شعبات دستور داده شده است، تا از انجام هرگونه همکاری نظیر صدور اعتبارنامه اسنادی یا ضمانت بانکی برای هر معامله مرتبط با ایران خودداری کنند.گفتنی است آمریکا 18اردیبهشت ماه گذشته به طور یکجانبه از برجام خارج شد و تحریم های ایران را مجدد از سر گرفت. اما سوشما سواراج، وزیر امور خارجه هند در کنفرانسی خبری گفت، این کشور تنها از تحریم های سازمان ملل و نه از تحریم های یکجانبه یک کشور تبعیت می کند.

اگرچه تراکنش های تجاری با ارزش پایین که معمولا سخت ردیابی می شوند، از نظر مقامات آمریکایی دور بمانند، اما بانک های هندی به صورت ویژه آنهایی که در آمریکا فعالند، بر پرداخت های تجاری به دلار با نهادهای تحت تحریم متمرکز شده اند.