آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۱
شهرستان ها
۷

رئیس هیئت مدیره تعاونی کشاورزی گل و گیاه مازندران: مازندران در تولید گل و گیاه زینتی، رتبه اول کشور را داراست

رئیس هیئت مدیره تعاونی کشاورزی گل و گیاه مازندران گفت: استان مازندران در تولید گل و گیاه زینتی و درختچه ای رتبه اول کشور و در تولید گل شاخه بریده مقام سوم کشوری را داراست.

قدرت الله ایزدیفر در بابل افزود: گل و گیاه از کالاهای مهم صادراتی غیرنفتی استان مازندران است که می توان آن را از نظر کیفی و کمی توسعه داد. وی میزان صادرات گل و گیاه از مازندران به خارج را بیش از دو میلیون اصله شاخه و گلدان ذکر کرد و گفت: این تولیدات به کشورهای آسیای مرکزی حوزه خلیج فارس و عراق صادر می شود.

ایزدیفر با اشاره به اینکه سالانه 430 میلیون شاخه گل و گیاه توسط بیش از 4 هزار بهره بردار در استان تولید می شود اظهار داشت: یک هزار و 33 هکتار سطح زیرکشت گل و گیاه در مازندران وجود دارد که 302 هکتار در فضای بسته و 731 هکتار در فضای باز است. وی افزود: سالانه بیش از 430 میلیون گیاهان آپارتمانی شامل 22 میلیون گلدان 2660 میلیون گل شاخه بریده، 85 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی، 53 میلیون بوته گل های فصلی و نشایی و 5 میلیون پیاز و پیازچه تولید می شود.

وی گفت: سالانه در گلخانه های مدرن 100هزار دلار و گلخانه معمولی 50 هزار دلار در هر هکتار ارز آوری می شود.

ایزدیفر اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه و جشنواره های گل و گیاه می تواند در شناسایی ظرفیت های استان در داخل و افزایش صادرات به خارج از کشور موثر باشد. وی بر برخورداری از محل دائمی نمایشگاه در استان تاکید کرد و گفت: 98 درصد گل های تولیدی در بازار داخلی خودمان مصرف شده و تنها 2 درصد به خارج از کشور صادر می شود که باید مشکلات و موانع صادرات رفع شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های کشاورزی گل و گیاه ایران اظهار داشت: بیش از 40 هزار تولیدکننده حرفه ای در زمینه گل و گیاه در ایران داریم و گلخانه های کوچک و فقدان دانش های روز گل و گیاه از مهم ترین موانع پیش روی صادرات گل است. ایزدیفر افزود: باید با بسته بندی مناسب و افزایش کیفیت بر میزان صادرات که سالانه بیش از 35 میلیون دلار یعنی 2 درصد است اضافه کنیم.