آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۱
صفحه آخر
۱۲

پرونده جنایات دولت و ارتش میانمار علیه مسلمانان به دادگاه لاهه رفت

پس از آنکه دولت و ارتش میانمار سال گذشته، صدها هزار نفر از مسلمانان این کشور را به خاک و خون کشید و بی خانمان کرد، مسلمانان روهینگیایی با طرح شکایتی از سردمداران این کشور، اعلام کردند، این پرونده را به لاهه کشانده اند.

یک مقام رسمی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه با اعلام این خبر گفت: «صدها قربانی روهینگیایی از قضات این دادگاه خواسته اند تا به دادستان ها اجازه تحقیق درباره اخراج هزاران مسلمان روهینگیا از میانمار به بنگلادش را بدهند. دادگاه بین المللی کیفری صلاحیت قضایی خودکار برای رسیدگی به اتفاقات اخیر میانمار را ندارد چرا که این کشور عضو این دادگاه نیست ولی دادستان ها دو ماه پیش از این دادگاه خواستند تا بحران روهینگیا را مورد بررسی قرار دهد و تحقیقات قضایی درباره این پرونده را از طریق بنگلادش که در این دادگاه عضو است، آغاز کند.» از تابستان گذشته حدود 700 هزار مسلمان روهینگیا به علت سرکوب خشن و خونین ارتش میانمار مجبور به فرار به سوی مرزهای بنگلادش شده اند. آوارگان روهینگیایی موارد گسترده ای از کشتار، تجاوز و آتش زدن مزارع و خانه های خود را گزارش داده اند. نهادهای بین المللی نیز تنها به انتشار بیانیه اکتفا کرده و عملا ناظر جنایات رهبران میانمار بوده اند.

به گزارش تسنیم، مسلمانان روهینگیا با ارسال نامه ای به دادگاه بین المللی کیفری تاکید کردند: «ما مسلمانان روهینگیا خواستار اجرای عدالت هستیم. ما با تجاوز، شکنجه و قتل و کشتار روبه رو شده ایم.» حدود 400 مسلمان روهینگیا این نامه و شکایت را امضا کرده و انگشت زده اند. این در شرایطی است که میانمار تلاش های صورت گرفته برای آغاز تحقیقات بین المللی درباره این رویدادها را رد کرده است.