آرشیو شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۲۱
صفحه آخر
۱۲

با رای عدم اعتماد پارلمان نخست وزیر اسپانیا برکنار شد

پارلمان اسپانیا به دلیل فساد مالی «ماریانو راخوی» نخست وزیر این کشور را برکنار کرد. بدین ترتیب«پدرو سانچز» رهبر حزب سوسیالیست، نخست وزیر جدید این کشور خواهد بود.

درخواست برکناری دولت اسپانیا پس از آن ارائه شد که دیوان عالی این کشور، حزب حاکم مردم را به خاطر چندین رسوایی طولانی مدت فساد به پرداخت چند صد هزار دلار محکوم کرد.بر اساس این گزارش، پس از رای دادگاه اسپانیا حزب مخالف سوسیالیست، دولت ماریانو راخوی را با طرحی برای رای عدم اعتماد به چالش کشید.یکی از مقامات حزب سوسیالیست جمعه هفته گذشته پس از آنکه دادگاه ملی 29 تاجر و مقام جبهه مردمی را به تقلب، فرار از مالیات و پولشویی و همچنین چند جرم دیگر محکوم کرد، این تصمیم را برای رای عدم اعتماد به ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا تایید کرد.دادگاه مجموعه این افراد را به 351 سال حبس و جریمه 245 هزار یورویی محکوم کرده است.

تهدید پارلمان اسپانیا به برکناری راخوی اما دیروز جمعه عملی شد و راخوی رسما از سوی پارلمان برکنار شد. در رای گیری دیروز اکثریت مطلق 180 نماینده به لایحه (برکناری) راخوی رای دادند. راخوی اولین نخست وزیری است که از سال 1977 تا کنون با رای عدم اعتماد برکنار می شود. سال 1977 زمان گذار اسپانیا به دموکراسی است. راخوی دیروز لحظاتی قبل از رای گیری سخنرانی کرده و شکست را پذیرفت. او همچنان برای جایگزین خود آرزوی موفقیت کرد و گفت: «من به عنوان یک دموکرات نتایج رای گیری را که مشخص است، می پذیرم.»

اگرچه «پدرو سانچز» 46 ساله، استاد پیشین اقتصاد و نخست وزیر جدید اسپانیا توانست برای برکناری راخوی طیف ناهمگونی از نمایندگان، از چپ رادیکال گرفته تا ناسیونالیستهای باسک و استقلال طلبان کاتالونیا را دور خود جمع کند، اما به نظر می رسد که او نیز در آینده برای اداره کشور با سختی های متعددی مواجه شود چرا که از مجموع 350 نمایندۀ پارلمان، تنها 84 نماینده عضو حزب او هستند.