آرشیو دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۷۹۹
جهان
۲۰
خاورمیانه

آغاز رسمی یک دیدار تاریخی با ورود <میهمانان ویژه> به سنگاپور

گروه جهان - بعدازظهر دیروز یکشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی با فاصله چند ساعت از یکدیگر و از طریق دو فرودگاه «شانگی» و «پایا لبار» وارد سنگاپور شدند تا خود را برای دیدار تاریخی صبح فردا (سه شنبه) و گفت و گو درباره خلع سلاح هسته ای کره شمالی آماده کنند. دیداری که جهان حدود دو ماه است بی صبرانه و با بیم و امید انتظارش را می کشد.

به گزارش «ایران» به نقل از خبرگزاری رویترز، رئیس جمهوری امریکا که با همراهی مایک پمپئو، وزیر خارجه، جان بولتون، مشاور امنیت ملی، جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید و سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید از مبدا کبک، پایتخت کانادا، راهی سنگاپور شده قرار بود صبح امروز دوشنبه با «لی هسین لونگ»، نخست وزیر سنگاپور دیدار و گفت و گو کند.

در برنامه رهبر کره شمالی نیز که با یک جت خصوصی و به همراه هیاتی از مقامات عالی کشورش حوالی ساعت 15:30 روز یکشنبه وارد سنگاپور شد، دیدار با نخست وزیر کشور میزبان وجود داشت. علاوه بر این دو دیدار جداگانه، هیات های امریکایی و کره جنوبی احتمالا امروز دیدارهای مقدماتی با هم برگزار می کنند.

ترامپ پیش از ترک کردن کانادا در یک کنفرانس خبری در حاشیه اختتامیه اجلاس گروه 7 درباره دیدارش با اون گفته بود: این یک فرصت تکرارنشدنی است و من فکر می کنم که خیلی خوب پیش خواهد رفت.

او همچنین ادعا کرد، «در همان نخستین دقیقه» خواهد فهمید که نشست سنگاپور موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. رئیس جمهوری امریکا در توضیح این ادعا افزود: می دانید که گفته اند در پنج ثانیه اول شما متوجه خواهید شد که از کسی خوشتان می آید یا خیر؟ من فکر می کنم که خیلی سریع متوجه خواهم شد قرار است اتفاق خوبی بیفتد یا خیر.

من قرار نیست زمان خودم و زمان او [اون] را تلف کنم. این سخنان ترامپ در حالی است که بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دو منبع مطلع در سنگاپور گفته اند، واشنگتن به دنبال ایجاد روابط دیپلماتیک با کره شمالی و حتی گشایش سفارت در این کشور آسیایی است.