آرشیو یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۹
سلامت
۱۲
خبر سلامت

تاثیر سیب بر دیابت

صدف دژآلود
منبع: dailytimes

سیب از قند، کربوهیدرات، فیبر و موادمغذی تشکیل شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینید محتویات تشکیل دهنده سیب چه تاثیری روی دیابتی ها دارد.

بیایید از فیبر شروع کنیم. یک سیب متوسط حاوی حدود 20 درصد فیبر مورد نیاز بدن در روز است. این فیبر موجب کاهش جذب قند در بدن می شود. دیابتی ها باید دقت خاصی در میزان کربوهیدرات و قند مصرفی روزانه شان داشته باشند. هر عدد سیب متوسط مجموعا حدود 25 گرم کربوهیدرات و 19 گرم قند دارد. بیشتر قند موجود در سیب به شکل قند طبیعی فروکتوز است که با قندهای تصفیه و فرآوری شده تفاوت دارد. مطالعات اخیر نشان داده است جایگزینی گلوکز یا ساکاروز با قند فروکتوز موجب کاهش قند و انسولین موجود در جریان خون پس از وعده های غذایی خواهد شد. به طور کلی سیب جزو میوه های دارای شاخص قندی پایین است و قندخون را چندان بالا نمی برد.

گذشته از اینها سیب سرشار از مواد مغذی است. در گوشت و پوست سیب مقادیر قابل توجهی آب، ویتامین های آ و ث و آنتی اکسیدان وجود دارد. سیب همچنین به دلیل برخورداری از ترکیب فیبر، آب و موادمغذی موجب ایجاد احساس سیری می شود. به علاوه مطالعات نشان داده است که فلاونوئیدهای خاص موجود در سیب مانند کوئرستین ها موجب کاهش خطر ابتلا به دیابت می شوند. با این حال اگر دیابتی هستید، توصیه می شود علائم و سطح قندخون تان را پس از خوردن میوه ها چک کنید، زیرا حساسیت های بدن هر فردی می تواند متفاوت باشد. اما درمورد مصرف آبمیوه ها باید احتیاط بیشتری به خرج دهید، زیرا غلظت قند آبمیوه ها (البته منظورمان از آبمیوه انواع طبیعی است) معمولا از خود میوه ها بیشتر است و نیز آبمیوه ها فیبر کمتری دارند و از این رو قندخون را به نسبت مصرف خود میوه ها بالاتر می برند.