آرشیو یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۲۹
کسب و کار
۱۳
در مسیر موفقیت

فعالان استارت آپ ها بخوانند

اهمیت کوچینگ در تشخیص اهداف و اولویت ها

نگین یشمی
منبع: جام جم

کوچینگ فعالیتی برای بهبود عملکرد افراد در زندگی حرفه ای، ورزشی، اجتماعی و حتی عاطفی است. در راه اندازی یک کسب وکار بسیار مهم است که اهداف شناسایی و اولویت بندی شوند. ممکن است بنیانگذاران یا اعضای تیم به دلیل درگیری با موضوع، موفق به انجام این کار نشوند. در ادبیات اکوسیستم استارت آپ ها «کوچ» به فردی می گویند که این اولویت ها و اهداف را تشخیص می دهد و به افراد کمک می کند تا با ساختن چشم انداز به این اهداف دست پیدا کنند.

کوچ ها معلم یا استاد نیستند و قرار نیست آموزشی به افراد بدهند؛ بلکه به تیم ها کمک می کنند که پاسخ مسائل را از درون خود پیدا کنند. همچنین نباید کوچ را با مشاور اشتباه گرفت؛ چون یک مشاور راهکاری تخصصی برای رفع یک مشکل یا درمان یک اختلال ارائه می کند. اما تمرکز کوچ بیشتر بر درون افراد و یافتن آگاهی در درون خود افراد است.

کوچ ها قرار نیست سرمشق باشند یا تجربه خاصی در زمینه مورد نظر داشته باشند بلکه مهارتشان یافتن پاسخ ها در درون تیم هاست. آنها با ترسیم یک آینده و به کمک پرسش هایشان، افراد را به یک بینش صحیح از آنچه می خواهند می رسانند.

کوچینگ همچنین با منتورینگ فرق می کند. از تفاوت های کوچینگ و منتورینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 منتورینگ به طور معمول فرآیندی طولانی است که ممکن است از زمان راه اندازی کسب وکار شما شروع شود و تا مدت ها ادامه یابد اما کوچینگ فرآیندی کوتاه مدت است که با تمرکز بر توسعه توانایی افراد در یافتن راه حل ها و تغییر نگرش ها و بهبود مهارت ها کار می کند و برای مشکلات مقطعی یا سردرگمی های آنی کاربرد بیشتری دارد.

2 یک منتور معمولا در کسب وکار تجربیات جدی داشته و بر مبنای راهی که خودش در گذشته رفته است به دیگران مشاوره می دهد یا در تصمیم گیری هایشان اثر می گذارد. اما یک کوچ الزاما دانش خاصی در موضوع ندارد.

3 وظیفه اصلی یک کوچ تسهیل فرآیند توسعه و عملکرد تیم یا افراد است. در حالی که منتور به دنبال توصیه دادن، راهنمایی کردن و حمایت از تیم در مسیر تمرکز بر ایده های جدید است. کوچ ها مسیر را شفاف می کنند، اما منتورها همراه تیم و افراد حرکت می کنند.