آرشیو دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۱۷۲
جهان
۷

رویداد

ورود اولین پناه جویان کشتی آکواریوس به اسپانیا

اولین گروه از 600 پناه جوی سرگردان در آب ها که پذیرش آنها باعث اختلاف رهبران اروپا شده، به ساحل اسپانیا رسیدند. ایتالیا این پناه جویان را از سواحل خود دور کرد، اما اسپانیا به پیشنهاد فرانسه تعدادی از 629 مسافر کشتی آکواریوس را قبول کرد.

احتمال دیدار «آبه» و «اون» در حاشیه نشست آسه آن

رسانه های ژاپنی اعلام کردند وزیر خارجه ژاپن در حال بررسی دیدار احتمالی با وزیر خارجه کره شمالی است؛ دیداری که می تواند برگزاری نشستی میان رهبران دو کشور را به دنبال داشته باشد. در همین حال، خبرگزاری یونهاپ گزارش داد: پیش بینی می شود کره جنوبی و آمریکا این هفته توقف مانورهای نظامی «گسترده» خود را اعلام کنند.

توافق بر سر احیای مذاکرات نورماندی

رئیس جمهوری اوکراین در گفت وگوی تلفنی با امانوئل مکرون با تماس های بیشتر در قالب گروه نورماندی شامل آلمان، فرانسه، اوکراین و روسیه موافقت کرد تا اجرای توافق های مینسک برای حل اوضاع در دونباس تضمین شود.

احتمال خروج حزب کمونیست از ائتلاف سائرون

حزب کمونیست عراق که هم پیمان ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر است، اعلام کرد اگر ائتلاف ها در راستای سهمیه بندی تشکیل شوند، از این ائتلاف خارج خواهد شد.

امضای معاهده تغییر نام مقدونیه

وزرای خارجه یونان و مقدونیه روز گذشته معاهده ای را برای تغییر نام این جمهوری سابق یوگسلاوی به «جمهوری مقدونیه شمالی» به امضا رساندند. این توافق باید به تایید پارلمان های دو کشور برسد و سپس در مقدونیه به رفراندوم گذاشته شود.

رهبر اپوزیسیون ونزوئلا نامزد نوبل صلح

یک قانون گذار نروژی یکی از چهره های سرشناس اپوزیسیون ونزوئلا را برای دریافت جایزه صلح نوبل نامزد کرده است. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گرونده آلملند، قانون گذار نروژی، به روزنامه پیتازو گفت: تلاش لئوپولدو لوپز، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، برای ایجاد یک «ونزوئلای جدید» که حقوق همه شهروندان آن رعایت شود، بسیار انگیزه بخش است.

کشته شدن 8 نفر در دور جدید ناآرامی های نیکاراگوئه

توافق شکننده میان دولت نیکاراگوئه و معترضان پس از درگیری های روز شنبه و کشته شدن هشت نفر نقض شد.