آرشیو سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۰۵
سیاسی
۲

تلاش سئول برای مستثنی شدن از تحریم های امریکا علیه ایران

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد رایزنی هایی را با امریکا برای مستثنی شدن از تحریم های واشنگتن علیه تهران آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ، کره جنوبی و امریکا روز گذشته رایزنی هایی را به صورت رسمی درباره وضع مجدد تحریم های واشنگتن علیه تهران آغاز کردند. دو طرف اولین دور از این گفت وگوها را در سئول درباره ادامه همکاری های نزدیک شان در این زمینه انجام دادند. تمرکز کره جنوبی روی به حداقل رساندن تاثیرات منفی بر اقتصاد جهانی بویژه شرکت هایی که با ایران تجارت می کنند، قرار دارد.

یون کانگ هایئون معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی و کریس فورد دستیار وزیر امور خارجه امریکا در امور امنیت بین الملل و عدم اشاعه که در راس یک هیات 9 نفره به سئول سفر کرده است، در این نشست حضور داشتند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی جزئیاتی درباره نتایج این نشست منتشر نکرد، اما اعلام کرد که دولت رایزنی های مربوطه اش را با متحد خود یعنی امریکا ادامه خواهد داد.

همچنین کانگ کیونگ وزیر امور خارجه کره جنوبی روز دوشنبه در یک تماس تلفنی با مایک پمپئو همتای امریکایی خود درباره این موضوع رایزنی کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا ماه گذشته همزمان با اعلام خروج از توافق هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5، گفت که تحریم ها علیه تهران را باز خواهد گرداند، این مساله نگرانی هایی را در میان شرکت هایی که با تهران تجارت می کنند و بویژه خریداران اصلی نفت ایران شامل کره جنوبی ایجاد کرده است.

گزارشات حاکی از آن است که واردات نفت خام کره جنوبی از ایران در ماه مه از ژانویه 2016 تاکنون به پایین ترین حد خود رسیده است چرا که خریداران کره ای از بیم تحریم های واشنگتن به دنبال کاهش خرید نفت از تهران هستند.