آرشیو سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۱۷۳
سیاست
۱۵

استعفای فتحی از کمیسیون حقوقی و قضائی

منبع: ایلنا

علیرضا فتحی، عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، از این کمیسیون استعفا داد. او گفت: دو هفته پیش متن استعفایی خدمت مجلس دادم. اگر استعفا اعلام وصول شود، در آن فرصت حرفم را می زنم. فتحی درباره دلیل این استعفا گفت: «حدود دو، سه هفته پیش در کمیسیون تصویب شد آیین دادرسی کیفری برای سه، چهار سال آزمایشی تصویب شود، اما متاسفانه با پیام هایی که از این طرف، آن طرف آمد، این دو قانون در کمیسیون به صورت دائمی تصویب شد».

او اضافه کرد: در روز انتخابات هیئت رئیسه که این دو لایحه به این شکل مطرح شد و رای آورد، به لاریجانی گفتم تصویب آزمایشی به دلیل مشخص شدن ایرادات این قوانین بود. با چه توجیهی بدون رفع ایرادات به صورت دائمی آن را تصویب کردیم؟

متاسفانه با یک رای بیشتر این قوانین به صورت دائمی تصویب شد. این عضو فراکسیون امید ادامه داد: رای آوردن یک طرح و لایحه کار بسیار سختی است. گاهی اینکه برخی همکاران ما بفهمند این موضوع را نمی فهمند، سخت است. مثلا چطور بگوییم شمایی که دکترای کشاورزی داری، نباید در امر قضائی ورود کنی.

این حقوق دان همچنین گفت بعد از تصویب دائمی قانون، ناگهان با اعلام نظر قوه قضائیه و مشخص کردن 20 نفر از وکلا و هجمه های که از سوی جامعه به سوی قانون گذاری صورت گرفت، مواجه شدیم.

فتحی ادامه داد: من متنی آماده کردم که تبصره حذف شود و سعی در جمع کردن امضا داشتم که هیچ کس حاضر به امضا نبود و اگر بود، شرایط به گونه ای بود که در صحن رای نمی آورد. در نهایت تصمیم گرفتیم که این تبصره با قانون سال 92 جایگزین شود.