آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۳۱۷۴
جهان
۷

رویداد

85 درصد از سلاح های جهان در دست غیرنظامیان

براساس اعلام یک گروه تحقیقاتی در ژنو، بیش از یک میلیارد قبضه سلاح گرم در جهان وجود دارد که 85 درصد از آن ها در اختیار غیرنظامیان است. آمریکا به تنهایی 40 درصد از این آمار را از آن خود کرده و شهروندانش بیش از غیرنظامیان 25 کشور دیگر اسلحه دارند.

تکذیب خروج حکیم از ائتلاف با صدر

جریان حکمت ملی به رهبری سیدعمار حکیم خروجش از ائتلاف پیشین خود با سائرون پس از اعلام ائتلاف سائرون با الفتح و رفتن به جناح اپوزیسیون را تکذیب کرد.

هشدار گوترش به وقوع جنگ در غزه

دبیرکل سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به وقوع جنگ در نوار غزه، از تعداد بالای فلسطینی هایی که در اعتراض های اخیر به دست نیروهای اسرائیل کشته و زخمی شده اند، ابراز نگرانی کرد. در گزارشی که آنتونیو گوترش در اختیار شورای امنیت قرار داده، او «هر اقدامی را که از سوی همه طرف ها منجر به رسیدن ما به این نقطه خطرناک و شکننده شده» محکوم کرده است.

آمادگی کردهای سوریه برای بازپس گیری عفرین

پایگاه کردی رووداو اعلام کرد: کردهای سوریه برای بازپس گیری مناطق گسترده ای از شمال این کشور به ویژه منطقه «عفرین» آماده می شوند.

تلاش سودان برای میانجیگری بین عربستان و قطر

رفت وآمدهای هم زمان مقامات سودانی به عربستان و قطر، این گمانه را در میان ناظران امور منطقه تقویت کرده که دولت عمر البشیر با توجه به روابط خوب با دوحه و ریاض قصد میانجیگری برای حل اختلافات میان آنها را دارد.

تشکیل نیروی نظامی آمریکایی ویژه فضا

رئیس جمهور آمریکا در دستوری وزارت دفاع این کشور را به تشکیل «نیروی فضایی» فراخوانده تا پیشتازی آمریکا در عرصه فضا نیز تضمین شود. دونالد ترامپ فضا را نیز از مباحث امنیت ملی آمریکا شمرد و گفت نمی خواهد که چین و روسیه و دیگر کشورها در این عرصه از آمریکا پیشی بگیرند.

اعلام خود مختاری یک شهر نیکاراگوئه

در بحبوحه تعمیق بحران سیاسی در نیکاراگوئه، رهبران اپوزیسیون یک شهر مهم که زمانی انقلاب سوسیالیستی دنیل اورتگا را ستایش می کردند، اعلام کردند رهبری رئیس جمهوری نیکاراگوئه را به رسمیت نمی شناسند و کمیسیونی را برای خودمختاری شهر تشکیل خواهند داد.