آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۱۴
اقتصاد
۱۰
آیینه سیاستگذاری

تحلیل همزمان مسعود و فرهاد نیلی از سیاستگذاری های اقتصادی

اقتصاد به روایت نیلی ها

مسعود و فرهاد چه گفتند؟

گروه اقتصادی - اقتصاد ایران روز گذشته زیر ذره بین دو تن از اقتصاددانان کشور قرار گرفت: مسعود نیلی، دستیار اقتصادی رییس جمهور در سالن همایش های صدا و سیما و فرهاد نیلی، نماینده ایران در بانک جهانی، از طریق ویدئو کنفرانس در اتاق تهران. برادر بزرگ تر از بودجه و تخصیص های صورت گرفته در نظام مالی ایران گفت و برادر کوچک تر، مزیت های پیوستن به اف ای تی اف را برشمرد.

دستیار اقتصادی رییس جمهور در جریان اختتامیه بیست و هشتمین همایش سیاست های پولی و ارزی به این نکته اشاره کرد که سهم بودجه عمرانی از کل بودجه کشور از سال 90 به بعد حدود 2،7 درصد شده و با این نوع تخصیص نباید انتظار رسیدن به رشدهای بالا را داشت.

نماینده ایران در بانک جهانی هم با بیان اینکه بانک های ایران بد هستند، نظام بانکی ایران را به یک تیم فوتبال تشبیه کرد که برای حضور در میادین بین المللی باید تابع مقررات فیفای بانکی یا همان اف ای تی اف باشد.

مسعود نیلی، تبصره 19 بودجه سال جاری را نقطه امیدبخش برای حضور بخش خصوصی در پروژه های عمرانی دانست و گفت که مشارکت بخش های غیردولتی در پروژه های عمرانی می تواند سهم بودجه عمرانی از بودجه کل را به 5 تا 7 درصد برساند و رشد را افزایش دهد.

فرهاد نیلی نیز، بانک های ایرانی را به مانند بازیکنانی فرض کرد که در بازی های گذشته کارت قرمز گرفته اند و نمی توانند در مسابقات جهانی یا همان نظام بین المللی بدون اجازه اف ای تی اف به فعالیت بپردازند.

این دو سخنرانی در فضایی صورت گرفته که اقتصاد ایران ظرف دو ماه گذشته فاقد تحلیل های دقیق و حرف های جدید بوده است و اهمیت این تحلیل ها قادر است ریل گذاری نظام تصمیم سازی و سیاستگذاری کشور را تغییر دهد تا کسانی که سنگ های خود را به سمت قطار اقتصاد ایران نشانه گرفته اند، نتوانند آن را به هدف بزنند.