آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۲
سلامت
۱۲
خبر سلامت

خود را در برابر آلزایمر ایمن کنید

مترجم: یاسمین مشرف
منبع: Medical Daily

هرچند عوامل ژنتیک می تواند در بروز بیماری زوال عقل نقش داشته باشد، اما ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی و توجه به فاکتورهای قابل پیشگیری می تواند بروز این بیماری را به تاخیر بیندازد.

موارد زیر، فعالیت هایی است که ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد:

مطالعه: تحقیقاتی که در دانشگاه هنگ کنگ روی 15 هزار و 582 نفر انجام شد نشان داد مطالعه، با تقویت ذخایر شناختی بروز زوال عقل را به تاخیر می اندازد. ناتالی فیلیپس از دانشگاه استنفورد می گوید نه تنها آنچه می خوانیم بلکه تفکر دقیق در مورد مطالب مورد مطالعه نیز تمرین ارزشمندی برای مغز است.

روابط اجتماعی: حتی هنگام انجام کار ساده ای مانند سفارش دادن قهوه در یک کافی شاپ، فرد باید بتواند ذهن طرف مقابل را بخواند، درمورد آنچه می گوید فکرکند و توانایی برخورد با یک موضوع دور از انتظار را داشته باشد. بنابراین همین کار ساده نوعی تمرین برای مغز به شمار می آید. برایان جیمز از مرکز بیماری آلزایمر شیکاگو می گوید با افزایش سن، ارتباط عمده ای میان استرس و مشکلات عملکرد مغز ایجاد می شود و روابط اجتماعی یکی از عواملی است که استرس را کاهش می دهد.

یادگیری یک چیز جدید: انعطاف پذیری مغز- توانایی تغییر مداوم در ساختار یا عملکرد مغز برای پاسخگویی به محرک های بیرونی- می تواند تا حدودی با به چالش کشیدن مغز حفظ شود. این چالش، هرنوع یادگیری جدید مانند یادگیری یک زبان یا تلاش برای یافتن یک مکان با استفاده از نقشه را شامل می شود.

فعالیت فیزیکی: کم تحرکی با افزایش ریسک چاقی و پرفشاری خون احتمال ابتلا به زوال عقل را 12 درصد افزایش می دهد. افزون بر این، تحقیقات نشان می دهد کاهش حجم مغز با نشستن زیاد ارتباط دارد. به گفته محققان دانشگاه فرانکفورت فعالیت فیزیکی منظم با افزایش سوخت و ساز مغز، از نابودی سلول های عصبی جلوگیری می کند.