آرشیو چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۵۱۳۲
دانش
۱۳

رئیس سازمان هواشناسی: برنامه های کشور با توجه به تغییر اقلیم بازبینی شود

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تغییر اقلیم و پیامدهای آن گفت: باید تمام برنامه های کشور با توجه به وقوع تغییر اقلیم و اثرات مخرب ناشی از آن بازبینی شود. به گزارش جام جم و به نقل از ایرنا، داوود پرهیزگار روز دوشنبه 28 خرداد در نشست اطلاع رسانی و آموزشی هیات بین الدولی تغییر اقلیم در محل سازمان هواشناسی کشور، اظهار کرد: میانگین دما در ایران حدود دو درجه افزایش یافته و این نتیجه تغییر اقلیم است. در این که تغییر اقلیم رخ داده است جای تردید نیست، بنابراین باید برنامه های توسعه ای بر اساس این رخداد پیش رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر برنامه های توسعه ای کشور در راستای تغییر اقلیم پیش نرود، همچنان شاهد شرایطی مشابه دریاچه ارومیه خواهیم بود. وی گفت: تغییر اقلیم به کندی شکل می گیرد و به همین دلیل بروز آن برای عده ای سوال است. اما شواهد علمی حاکی از این است که تغییر اقلیم رخ داده و در ایران نیز شاهد تاثیر آن در بخش های مختلف هستیم.

پرهیزگار افزود: 11-10سال است که بارش ها در کشور زیر حد نرمال است، به این معنا اتفاقی افتاده که همان تغییر اقلیم است. وی ادامه داد: وضعیت دریاچه ارومیه و شرایط رودخانه هایی مانند کرخه و کارون همگی متاثر از تغییر اقلیم است.

وی گفت: یک بخش این وقایع مربوط به خشکسالی و بخش دیگر مربوط به توسعه است که در سطح منطقه انجام داده ایم و بیش از حد توان خرد اقلیم منطقه بوده است.

برهیزگار افزود: به عنوان مثال حقابه منطقه ای صد میلی متر بوده اما توسعه ای با نیاز آبی 150 میلی متر در آن اتفاق افتاده است؛ بنابراین با ادامه کار منطقه با کمبود آب مواجه می شود و برای جبران مجبور به برداشت آب های زیرزمینی می شوند و با ادامه کار باید چاه های عمیق تری حفر کنند، این اتفاقی است که در بسیاری از نقاط کشور رخ داده است. رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: این روند نمونه بارز توسعه ناپایدار در کشور است. از این رو برنامه های توسعه ای باید هم راستا با توان اقلیم کشور پیش رود.

گفتنی است هیات بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC) 28 خرداد در نشستی در زمینه ارزیابی علوم مربوط با تغییر اقلیم، یافته های خود را ارائه داد.