آرشیو پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷، شماره ۴۱۱۵
اقتصاد
۵

خبر خوان

رکورد 108 هزار واحدی بورس

در روز کاری پایانی خردادماه شاخص بورس توانست برای نخستین بار وارد کانال 108 هزار واحدی شود. در معاملات دیروز 2 میلیارد و 557 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و 2 میلیارد ریال در 133 هزار و 508 نوبت دادوستد شد. بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 727 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل یکسان در نظر گرفته می شود، 174 واحد بالا رفت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز 126 واحد رشد کرد: این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

خبر دادستان تهران از پشت پرده سکه

یک نفر به تنهایی 38 هزار سکه خرید

دادستان تهران در جریان اشاره به چند پرونده اقتصادی و موضوع گرانی های اخیر به دلایل افزایش قیمت سکه هم اشاره کرد.

جعفری دولت آبادی به موضوع گرانی سکه در ماه های اخیر اشاره کرد و بیان داشت: دولت سکه فروخته است و خریدار اول 38 هزار عدد سکه، نفر دوم 23 هزار عدد و نفر سوم نیز 4 هزار و اندی سکه خریداری کرده است. دولت عنوان می کند که ما در حال جمع کردن نقدینگی هستیم که یک منطق اقتصادی است و استدلال دولت این است که اگر آنها این کار را انجام نمی داد و سکه نمی فروخت پول های مردم جمع نمی شد ولی اینکه یک نفر 38 هزار عدد سکه بخرد اگرچه با منطق اقتصادی همراه هست ولی ممکن است با منطق عدالت همراه نباشد.

دادستان تهران گفت: اینکه عده ای صاحب سکه و دلار در کشور می شوند از مصادیق حقوق عمومی تلقی می شود. آیا ما می توانیم به دولت اعلام کنیم که چرا این کارها انجام می شود چون یک منطق اقتصادی پشت این قضیه است تا نقدینگی جمع شود. ایسنا