آرشیو شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۳۴
شهرستان ها
۷

وزیر جهاد کشاورزی: مردم خوزستان برای مهار پدیده ریزگردها صبور باشند

اهواز - خبرنگار کیهان: وزیر جهاد کشاورزی گفت: ده ها سال پوشش گیاهی تخریب شده و باید چندین سال صبر کرد تا بتوان آرام آرام پوشش گیاهی را افزایش داد و مردم خوزستان در بحث ریزگردها باید صبور باشند و دعا کنند باران ببارد.

«محمود حجتی» در سفر یک روزه خود به استان خوزستان پس از بازدید از کانون های ریزگردها و شرکت در مراسم کلنگ زنی طرح انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه کارون به رودخانه جراحی در جنوب شرق اهواز با حضور در همایش مقابله بیابان زدایی در اهواز با بیان اینکه اقدامات انجام شده در کانون های ریزگردهای خوزستان موفق است، گفت: خوشبختانه شاهد رویش خوبی در این مناطق هستیم و درحال حاضر کاشت نهال یکی از بهترین اقداماتی است که می توانیم انجام دهیم اگر کسی نسخه اثربخش بهتری در دست دارد حاضر به بررسی آن هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در استان هایی که آب کم است مثل اصفهان آب فقط به آشامیدن و صنعت اختصاص داده شده است.

حجتی افزود: کشت برنج در اصفهان ممنوع است و قرار شده کشت جایگزین معرفی شود.

استاندار خوزستان نیز در این همایش گفت: در استان خوزستان 42 هزار هکتار کانون فوق حاد، 100 هزار هکتار حاد و 350هزار هکتار کانون فعال گردوغبار وجود دارد.

غلامرضا شریعتی گفت: در سال 95 مبلغ 30 میلیارد دلار برای مهار ریزگردها اختصاص یافت در سال 97 نیز مبلغ صدمیلیارد دلار برای بیابان زدایی مصوب شد که 70 درصد آن متعلق به خوزستان است.

وی با بیان اینکه در 7هکتار از یک هزار هکتار اراضی استان رهاسازی آب صورت گرفت، اظهار کرد: سال گذشته 15هزار هکتار مالچ پاشی برای کل کشور مصوب شد اما به دلیل شرایط استان خوزستان و اهتمام دولت حدود 10 هزار هکتار آن به خوزستان اختصاص یافت.

شریعتی تصریح کرد: همچنین 2هزار و 700 هکتار از اراضی استان توسط وزارت نفت و 2هزار و 300 هکتار توسط دستگاه های مربوطه مالچ پاشی شد که این یک اقدام بی سابقه برای مهار عرصه های بیابانی تلقی می شود.