آرشیو دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۳۶
اخبار کشور
۱۰

رئیس خانه صنعت ایران: دولت تکلیف وضعیت ارز را روشن کند

رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: دولت باید هر چه زودتر تکلیف وضعیت ارز را روشن کند و روزه سکوت مسئولان دردی از اقتصاد دوا نمی کند.

به گزارش تسنیم از اصفهان، سید عبدالوهاب سهل آبادی در شصت و یکمین جلسه شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در استان اصفهان با اشاره به نوسانات نرخ ارز اظهار داشت: دولت این تصمیم را گرفت که ارز را با نرخ 4200 تومانی تک نرخی کند که به نظر می رسد ناچار بوده این تصمیم را بگیرد، چراکه اگر روند خروج ارز و سرمایه ها از کشور به بانک ها هم کشیده می شد، قطعا دیگر نمی شد جلوی این روند را گرفت؛ بنابراین اگرچه تک نرخی کردن ارز با این قیمت تصمیم درستی نیست و اشکالات زیادی دارد اما به هر حال باید محدودیت های دولت را هم در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: قیمت 4200 تومانی برای دلار قطعا واقعی نیست ولی باید شرایط دولت را هم درک کرد چراکه اکنون این تصمیم اقتصادی امنیتی شده است و همه باید به اجرای آن کمک کنند.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران با بیان مشکلات فعالان اقتصادی در این خصوص و انتقاد از عدم پاسخگویی مناسب مسئولان، گفت: سامانه نیما هنوز کارایی لازم را نداشته و سبب سرگردانی تولیدکنندگان و حتی واردکنندگان شده است.

وی ادامه داد: ورود ماشین آلات و مواد اولیه مورد نیاز صنایع با مشکلات جدی رو به رو است و خسارت بلاتکلیفی و تردید در اراده و توان دولت برای حل مشکلات از تحریم های احتمالی جدی تر است، این بسیار دردناک است که گاهی می شنویم مدیران بانک مرکزی از جهش بی سابقه نرخ غیررسمی ارز و یا قیمت طلا و سکه ابراز بی اطلاعی می کنند.

سهل آبادی افزود: از سال 1390 تاکنون ارزش رشد سرمایه منفی شده است، ضمن اینکه روز به روز دارایی های کشور تنزل پیدا کرده و رشد سرمایه گذاری منفی شده و در عین حال خروج سرمایه نیز صورت گرفته که خود را در اتفاقات اخیر ارزی نشان داد.